Sander blaast Eendjes nieuw leven in

Sander blaast Eendjes nieuw leven in
Een nagelnieuw chassis staat klaar om een Eendje te versterken.

We gaan met lezers op pad met een Eend. Een Citroën Deux Chevaux natuurlijk. Twee paardenkrachten sterk; op avontuur in eigen regio. Sander Aalderink van de 2CV-garage in Wormer leent er eentje uit. Hoe een ’armoeauto’ een succesverhaal wordt.

Hij viel in de jaren negentig voor zijn eerste Eend. En die blauwe heeft hij nog steeds. Maar inmiddels is Sander Aalderink met zijn 2CV-garage in Wormer de grootmeester onder de Eendengarages. Met klanten tot in Japan en Amerika.

Sander Aalderink bij zijn allereerste Eendje.
Sander Aalderink bij zijn allereerste Eendje.

De liefde voor de Eend begon bij hem als bij zovelen. Het was in zijn studententijd in de jaren negentig dat hij een goedkoop vervoermiddel zocht. Geen cent te makken als student, maar wel de drang om te reizen. Iedereen had er last van. Zijn huidige klanten ook, die nu graag weer teruggaan naar hun eerste autoliefde. ,,Die had je tenslotte gekocht in een tijd dat je jong was en er volop avontuur in je leven was.’’

Supersimpele

Zijn oom Henk die aan Eendencross deed, raadde hem de Eend aan. ,,Supersimpele en goedkope auto. Met twee rechterhanden kun je hem zelf onderhouden.’’ Sander sleutelde aan zijn brommers en fietsen en deed HTS. ,,Zo’n Eend is eigenlijk een bouwpakket. Als je een beetje handig was met Meccano en technisch Lego kwam je al ver.’’ Er is ook niet één monteur in zijn garage die als monteur is begonnen. Het zijn allemaal liefhebbers met een grote liefde voor De Eend.

Zijdezacht

Die zijdezachte vering waarmee je zoeft over de weg. Dat geluid. Haast moet je niet hebben, want we gaan rustig aan in een Eend. Je hebt bekijks, want een Eend is romantiek, vrijheid en vrolijkheid.

In zijn eerste Eend lag een boekje van Olieslager, de vraagbaak voor monteurs en een boekje over Eendologie; de eerste basiscursus voor eendenonderhoud. Inmiddels is hij wel achttien Eenden verder. Hij studeerde af als HTS’er en is bouwkundig ingenieur. Maar ging werken bij een garage in Amsterdam======. ,,We haalden Eendjes uit Frankrijk die daar via een oprotpremie naar de sloop werden gebracht. Eigenlijk was het illegaal wat we deden, maar we hebben zo wel heel veel Eendjes gered.’’

Hij had een vak geleerd dus ging Sander toch aan de slag als HTS’er. Opzichter bij woningbouwverenigingen. Maar die Eendjes bleven aan hem trekken. In het jaar 2000 stond hij voor de keuze. Het vastgoed of de Eendjes. De liefde won. Het werden de Eendjes. Hij verkocht zijn huis in Amsterdam, verkaste naar de Zaanstreek en huurde een loods in Wormer. Van 120, werd dat 240, daarna 500 en nu 3200 vierkante meter ruimte voor De Eend. ,,Hier kunnen we onze dromen waarmaken’’, zegt hij en blikt rond door het enorme pand aan de Stofkuipstraat. Eendjes zover je kunt zien. Stellingen hoog opgestapeld. In alle kleuren en uitvoeringen die je maar wilt.

Zonder gaten

De klanten zijn liefhebbers zoals Sander en zijn monteurs. ,,Mensen die hun autocarrière met een Eend zijn begonnen en er nu wel weer een willen rijden, maar dan zonder gaten in de bodem en eentje die ook direct start.’’

Sander Aalderink bij zijn allereerste Eendje.
Sander Aalderink bij zijn allereerste Eendje.

Er rijden nu zo’n 10.000 Deux Chevaux in Nederland. Al werkt Sander voor heel Europa en heeft hij klanten tot in Japan en Amerika aan toe. Frankrijk droogt wat Eendjesleverantie betreft aardig op, dus koopt hij ook in Nederland. Eenden die een complete metamorfose krijgen. Een nieuw chassis dat is gegalvaniseerd en niet meer roest. De hele koets wordt opgeknapt en daar worden complete wielkasten en achterkanten nagelnieuw voor geleverd door een bedrijf uit België. Nieuw worden de Deux Chevaux niet meer gemaakt, maar er worden wel steeds meer nieuwe onderdelen gefabriceerd. In theorie zou je een nieuwe Eend uit onderdelen kunnen assembleren.

Verbeterd

,,Met dat chassis hebben we de basis van de Eend verbeterd, maar we gaan nu nog een stap verder en werken samen met 2CV électrique aan elektrische Eenden met een snellader. Er zijn er al een paar waarmee je zo’n 150 kilometer kunt rijden.’’ Hij laat een chassis zien met daarop het batterijpakket uit een Amerikaanse Smart. ,,Prima materiaal voor hergebruik net als de elektromotor uit elektrische auto’s, dat slijt vrijwel niet.’’ Maar zo’n elektrische versie is wel dertig mille duurder dan een gewone Eend (gemiddeld 13.000 euro). Sander wil nu met componenten gaan werken aan ’goedkopere’ elektrische Eenden die dan twintigduizend meer dan een benzine-Eend gaan kosten.

Elektrisch rijden in een eend; kan dat wel? Dan ga je wel het kenmerkende geluid van de Deux Chevaux-motor missen. ,,Het leek mij aanvankelijk ook niks. Maar ik heb er zelf in gereden. Die stilte is betoverend als je met een eend met zijn zijdezachte vering over de wegen zoeft.’’

Wegduwen

Qua veiligheid zit het volgens hem met de eend wel snor. ,,Maar dan moet je de Eend vergelijken met een moderne kleine auto en niet met een Volvo V70. Een Eend valt op in het verkeer, dus de andere weggebruikers zien jou als eerste. Dat is al een passief voordeel. Ze zijn heel licht, dus als je een botsing krijgt, duwen ze je gewoon aan de kant in plaats van dat ze bij je binnenkomen. We hebben heftige aanrijdingen gezien van klanten, maar we hebben gelukkig nog nooit een klant hoeven wegbrengen.’’ Bovendien anticipeert een Eendrijder meer dan andere rijders. ,,Er is weinig techniek aan boord dus moet je het allemaal zelf doen. ’’

Vierwiel

We kennen de 2CV, de Mehari, de Dyane, de Ami en de Besteleend. Maar Sander heeft ook nog een heel bijzonder exemplaar staan: de Sahara. Een vierwielaangedreven Eend. Met een motor voor én een motor achterin. ,,Heel bijzonder deze auto. Er zijn er 750 van gemaakt en er zijn er nog maar honderd over.’’

Lees ook: Dit is hem dan: onze Avontureneend

Die Sahara is dan wel een uitzondering die wordt gekoesterd, maar in de garage wordt met evenveel passie gewerkt aan een Eend uit 1975 die een nieuw leven krijgt. ,,Wij proberen auto’s zo te maken zoals we ze zelf ook willen hebben. Zo denken alle gasten die hier aan de auto’s werken. We zijn monteurs met een missie.’’

Eendje kijken? surf naar www.2cvgarage.nl

Wil je niks missen van Noordhollands Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws