Knooppunt Zaandam wordt T-splitsing

Knooppunt Zaandam wordt T-splitsing
© Foto Dirk Jongejans
De snelweg komt steeds dichterbij het Oostzanereld.

Dat snelweg A8 straks verbreed wordt, dat er extra treinen rijden tussen Zaandam en Hoofddorp, dat er extra fietspaden komen tussen Hoorn en Amsterdam en dat knooppunt Zaandam een T-splitsing wordt lijken waarschijnlijke maatregelen om de bereikbaarheid te vergroten tussen Amsterdam en Hoorn.

Dat bleek maandagavond uit de presentatie van Corridor-projectleider Steven Voest van het ministerie van Infrastructuur en Milieu tijdens een commissievergadering Wonen, leven en mobiliteit maandag in Oostzaan.

Volgens de zogenoemde Corridorstudie kan de infrastructuur tussen Hoorn en Amsterdam het toenemende woon en- werkverkeer na 2020 niet meer aan. Daarvoor kijkt het Rijk al enige tijd naar oplossingsmaatregelen. ,,Die worden nu door de trechter gehaald’’, geeft Voest aan.

Een combinatiepakket van minder en meer ingrijpende maatregelen in openbaar vervoer, fietsverkeer en autoverkeer moeten tot een plan leiden. De tussencategorie lijkt de waarschijnlijke richting.

Tot de afvallers behoren aanpassingen aan de spoorbrug Zaandam, aan de Zaanlijn en het verbreden van de snelweg tussen Zaandam en Purmerend tot twee vierbaanswegen.

De komende maanden moet er een combinatiepakket als voorstel volgen.

Bereikbaarheid

De Oostzaanse politici verwachten dat hun gemeente er bekaaid af komt met de beoogde bereikbaarheidsmaatregelen tussen Hoorn en Amsterdam.

Vooral natuurgebied Oostzanerveld, de gezondheid van de inwoners van Oostzaan en de bereikbaarheid van het dorp gaan lijden. De zogenoemde Corridorstudie verwacht dat de gebieden tussen Hoorn en Amsterdam na 2020 overstromen met verkeer en het Rijk zoekt daarom naar maatregelen. Maar Oostzaan wordt daarbij over het hoofd gezien door het Rijk, stelt VVD’er Bart Baarten. ,,Alles raakt Oostzaan. Maar ik mis Oostzaan in de plannen’’, reageert Baaten tijdens de Oostzaanse commissievergadering maandagavond.

Steven Voest, die namens het Rijk over het bereikbaarheidsproject gaat, geeft aan dat compensatie een onderdeel is van de plannen. Er wordt zelfs gedacht aan een beheerfonds voor het Oostzanerveld. ,,Maar het zijn legitieme angsten. Er moet goed gekeken worden naar wat de effecten zijn op lucht en geluid.’’

Fractievoorzitter Bert Jongert van GroenLinks is er allerminst gerust op. ,,Er komen meer auto’s, dat is meer fijnstof. Schiphol wil uitbreiden, dat betekent nog meer fijnstof.’’ Zijn gemeente staat al niet bekend om de schoonste lucht, geeft hij aan. ,,Met de maatregelen heb je misschien minder files in Zaanstad of Purmerend, maar niet hier.’’ Voest benadrukt dat compensatiemaatregelen gericht zijn op daar waar de schade is.

CDA’er Teun Flens: ,,Ik heb angst voor de aantasting van de groene long, waar bent u mee bezig?’’ Volgens Flens zit er een plafond aan snelweguitbreidingen.

Voest onderschrijft dat. ,,Uiteindelijk kom je op snelwegen met twee keer acht banen, dat is niet de oplossing’’, volgens hem zou rekening rijden een beter idee zijn. Maatregelen in het openbaarvervoer en in fietswegen zijn niet voor de sier, vervolgt hij.

Eelco Taams van de PvdA stelt een fietssnelweg langs de A8 voor.

Voest geeft aan de suggesties mee te nemen en te onderzoeken. In mei organiseert hij in de verschillende regio’s inloopmarkten over de plannen voor de bereikbaarheid tussen Amsterdam en Hoorn.

Wil je niks missen van Noordhollands Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws