’Bussen trager door geopende busbrug’

De openstelling van busbrug de Vlinder over de Thorbeckeweg zoals het Ondernemers Netwerk (ZON) heeft geopperd is geen oplossing voor een betere bereikbaarheid van Poelenburg en de Achtersluispolder.

Dat zegt een woordvoerder van het college van b en w van Zaanstad desgevraagd. Bestuurslid Jan ter Wisscha van de ZON omarmde de openstelling van de busbrug in het licht van de discussie over de bereikbaarheid in de regio, de zogenaamde Corridorstudie. ie gaat over het nemen van een pakket aan maatregelen waarmee de bereikbaarheid sterk moet verbeteren.

Hoewel de ZON ook pleitte voor een goeie OV-bereikbaarheid zou de openstelling van de busbrug de OV-bereikbaarheid verslechteren, zo vindt het college. ,,Het openstellen van busbrug De Vlinder is daarvoor nu echter niet de oplossing. Die brug is bedoeld voor een vlotte doorstroming van de bussen. Als we die open zouden stellen, dan verslechtert daardoor juist de OV-bereikbaarheid. Dat is dus nu geen optie, zoals het dat in het verleden ook niet was’’, laat een woordvoerder weten.

Toch vindt het stadsbestuur dat de bereikbaarheid moet verbeteren. ,,Wij herkennen heel goed het pleidooi voor een goede ontsluiting tussen Poelenburg en de Achtersluispolder. Dat is voor de ondernemers daar van groot belang en zeker in verband met de beoogde transformatie van de Achtersluispolder een serieus punt van aandacht.’’ Het is de bedoeling dat er meer woningbouw komt.

Als de busbrug wordt opengesteld, dan neemt het verkeer op de Thorbeckeweg toe, zo blijkt uit onderzoek van Anteagroup dat een aantal maatregelen bekeek die zijn ingediend voor de Corridorstudie. Tezamen met het verbreden van de Kolkweg leidt dat tot een toename van 6000-7500 motorvoertuigen per etmaal op de Thorbeckeweg. Tegelijkertijd zouden de maatregelen ook leiden tot een afname van 4500 voertuigen op de afslag S155 vanaf de A8 richting de Wibautstraat.

In 2010 deed Democratisch Zaanstad al eens een poging om de busbrug geopend te krijgen in de spits. Dat werd toen afgewezen door het college. De busbrug kwam mede tot stand door subsidie van de regio Amsterdam die als voorwaarde stelde dat de brug een busbrug moest blijven.

Wil je niks missen van Noordhollands Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws