’Bizar’ viaduct valt ook bij provincie slecht

De grote VVD en het kleine 50Plus in het provinciebestuur wijzen het viaduct door Krommenie af. Daarmee groeit de hoop dat deze Nulplusvariant voor de verbinding A8-A9 het niet gaat halen.

De VVD (met 11 van de 55 zetels de grootste fractie in Provinciale Staten) is tegen de ’toch wel bizarre’ mogelijkheid om het autoverkeer tussen de A8 een A9 over een viaduct door Krommenie te leiden. Dat heeft Statenlid Hanneke Kamer van Hoegee deze week gezegd. Ook 50Plus (1 zetel) spreekt zich uit: ’Wij vinden de Nulplusvariant op palen voor bewoners geen optie’, laat Statenlid Olga de Meij weten.

De SP (6 zetels) wil helemaal geen A8-A9-verbinding meer. Eerder wees de fractie de Heemskerk- en de Golfbaanvarianten al af. Nu ook Nulplus. ,,We vinden het viaductplan zeer onvoldoende’’, zegt Wim Hoogervorst.

Ook de Ouderenpartij (1 zetel) ziet af van welk extra asfalt dan ook. De drie varianten zullen of het landschap of de Stelling van Amsterdam of de volksgezondheid te veel aantasten, vindt deze partij.

Andere partijen houden zich nog op de vlakte. D66 en CDA zeggen nog geen stelling in te nemen, PvdA en GroenLinks reageren niet op vragen.

Het pleit is dus nog niet beslecht, maar toch zijn dit hoopvolle tekenen voor de Krommenieërs, die zich sterk verzetten tegen een autoweg bovenop de N203, met alle fijnstof en andere ellende van dien. Ze hebben de gemeenten in principe al mee: de Zaanse politiek voelt niets voor het viaduct, en de IJmondgemeenten willen het liefste de Heemskerkvariant.

De meeste partijen in Provinciale Staten wachten met hun keuze op nadere onderzoeken naar de milieu-effecten en naar de kosten. Als die bekend zijn, kiest de provincie in mei tussen de Heemskerk- , Golfbaan of Nulplusvariant. Daarna begint de inspraak en in oktober valt het definitieve besluit.

De Nulplusvariant scoort vermoedelijk matig op milieugebied en zal waarschijnlijk ook niet goedkoop blijken. Dat leek eerst wel, toen er nog van een tunnel werd uitgegaan.

Brassertunnel

Dat plan viel bij nadere beschouwing erg tegen, onder meer omdat de nieuwe weg onder de bestaande Jan Brasser tunnel door zou moeten aangelegd, erg diep dus. Het viaduct dat in plaats van de tunnel werd bedacht, is naar het schijnt ook niet goedkoop.

Wil je niks missen van Noordhollands Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws