Hoger bouwen binnen Purmerend

Er moet in Purmerend hoger worden gebouwd. Dat is de enige manier om aan de vraag aan woningen te voldoen. Dat is de overtuiging van de gemeente.

Tot 2040 is er in Purmerend behoefte aan 10.000 extra woningen. Het gaat niet lukken om die op de gebruikelijke wijze te bouwen, is de overtuiging van wethouder Hans Krieger. ,,Die ruimte is er niet. Binnen de gemeente kunnen we er hoogstens 2500 woningen bij bouwen.’’ Voor de resterende behoefte van 7500 woningen wordt gekeken naar buurgemeenten, naar het transformeren van bedrijventerreinen, en ook naar boven. Het rapport ’Hoger bouwen in Purmerend’ vormt daartoe een eerste aanzet.

Met hoogbouw wordt alles van meer dan acht bouwlagen bedoeld. De eerste projecten zijn al in ontwikkeling. Het meest concreet zijn de bouwplannen voor de Brantjesoever en de locatie van garage Zijp aan de Purmersteenweg, en het plan voor een appartementencomplex aan de Gedempte Where, op de plek van het huidige postkantoor. Daar, in een strook die in het stadhuis ’Van brug naar brug’ wordt genoemd, moet hoogbouw komen. De inwoners van Purmerend kunnen op maandagavond 6 maart tijdens een presentatie bij garage Zijp kennis nemen van de drie plannen, zoals die er nu voor staan. De commissie stedelijke ontwikkeling en beheer bespreekt de plannen, en ook de notitie ’Hoger bouwen in Purmerend’, op donderdag 16 maart.

Een tweede locatie die in beeld is voor hoogbouw, is een strook langs de Waterlandlaan, tussen poppodium P3 en de brandweerkazerne op de hoek met de Gorslaan. Die locatie komt in beeld als er met verschillende aspecten rekening wordt gehouden. Als rekening wordt gehouden met de bestaande wegenstructuur, en de woonbehoefte - dichtbij haltes van het openbaar vervoer, dichtbij zorgvoorzieningen, in de nabijheid van winkels - komt de Waterlandlaan als een van de beste locaties voor hoogbouw naar voren. Datzelfde geldt voor de randen van de stad, waar ook ruimte is voor hoogteaccenten.

Met simpelweg hogere gebouwen neerzetten is de gemeente Purmerend er overigens nog niet. Het vergt ook aanpassingen aan de infrastructuur. Wegen moeten worden aangepakt, en er moet gekeken worden naar aanvullende parkeervoorzieningen.

Wil je niks missen van Noordhollands Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws