Weer woekerclaims

De echte fanatici in het woekerpolisdossier blijven al jaren claims indienen bij verzekeraars voor meer compensatie. NN (Nationale Nederlanden) kreeg er weer twee.

De dagvaardingen kwamen gisteren van de stichting Wakkerpolis en de Consumentenbond. Ze zien kansen op collectieve compensatie omdat NN vorig jaar maart bij het klachteninstituut Kifid een zaak verloor over zogenoemde eerste kosten (zoals onvermijdbare advieskosten), die niet duidelijk vermeld werden.

Wakkerpolis claimt 3,2 miljard euro. Volgens bestuurder Bert Jan Tiesinga bevatten alle beleggingsverzekeringen die NN tussen 1990 en 2008 verkocht, voorwaarden met een onvolledige passage over die eerste kosten. Wakkerpolis schat dat het dan om 500.000 klanten gaat. Gemiddeld gaat het om 3500 euro aan kosten, en dat keer 500.000, plus gemist rendement, dan kom je op die 3,2 miljard.

Aanmelden

Tiesinga: „Wij hopen dat al die klanten zich aanmelden.” Nu heeft de stichting vierduizend NN-aanmeldingen. Ze rekent 24,50 euro per jaar per aanmelder, en bij compensatie 17,5 procent van het bedrag. De succes fee kan dus oplopen tot 560 miljoen, plus alle jaarlijkse bijdragen tijdens de procedure.

De 3,2 miljard lijkt een wilde schatting, erkent ook Ab Flipse van claimvereniging Woekerpolis.nl, die ook procedeert tegen NN. „Het gebeurt nooit dat iedereen zich aanmeldt. Het verleden leert dat tachtig procent van de gedupeerden nooit in beweging komt. Velen weten niet dat ze een beleggingsverzekering hebben of ze weten het wel maar willen er niets meer mee te maken hebben.”

Woekerpolis.nl procedeert ook tegen NN, waarin onder meer die eerste kosten aan bod komen. Die zaak stamt al uit 2013. Daar zal de rechtbank van Rotterdam in de tweede helft van 2017 uitspraak doen. Flipse verwacht dat rechtbanken op deze uitspraak wachten voordat ze de Wakkerpolis-claim oppakken. „Dan kunnen NN of wij in beroep. Als daarna de procedure van Wakkerpolis start, kan die makkelijk tot 2020 duren.”

De Consumentenbond trok de afgelopen jaren veel op met Wakkerpolis. Nu niet meer. Verschillen zijn dat de Consumentenbond geen jaarlijkse bijdrage of succes fee vraagt van gedupeerden, maar kosten achteraf op de verzekeraar probeert te verhalen.

De ervaring leert dat niet vaak compensatie voor alle woekerpolisklanten wordt afgesproken. Vrijwel altijd moeten gedupeerden zich voor of na de uitspraak melden. Of een miljardencompensatie in het belang is van consumenten is de vraag. Die kan de ondergang van een verzekeraar betekenen.

Wil je niks missen van Noordhollands Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws