Op zoek naar één minuut winst voor trein Hilversum

Op zoek naar één minuut winst voor trein Hilversum
© TON KASTERMANS FOTOGRAFIE
De IC Berlijn op station Hilversum.

NS en Prorail moeten samen kritisch kijken naar de mogelijkheden om in de nieuwe dienstregeling één minuut tijdwinst te halen in de verbinding Utrecht-Almere. Die ene minuut is namelijk essentieel in verband met de overkruisende treinbewegingen in Hilversum.

Afgelopen december voerde de NS een compleet nieuwe dienstregeling in. Eind dit jaar worden slechts enkele aanpassingen gemaakt en daarop hebben de consumentenorganisaties nu gereageerd. De reizigersbelangen worden behartigd door Rover, ANWB, Unie KBO, Fietsersbond, Landelijke Studentenvakbond en de Consumentenbond.

De verbinding Almere-Utrecht is in 2017 flink getroffen met een zes minuten langere reistijd overdag, 14 minuten langere reistijd ’s avonds en verlies van de stop in Utrecht Overvecht. „Het terugbrengen van de stop in Overvecht in één richting is een halfslachtige pleister op de wond. Het is onduidelijk voor de reizigers, maar beter dan niets.”

Verbetering van de situatie is volgens NS afhankelijk van de wijziging van Naarden-Bussum in een halte zonder zijsporen. Dit project blijkt vertraging op te lopen. „Wij hebben begrepen dat deze infrastructuurwijziging één minuut rijtijdwinst oplevert, die essentieel is in verband met de overkruisende treinbewegingen in Hilversum. Wij adviseren u samen met ProRail kritisch te kijken naar de factoren die maken dat deze overkruising zo’n groot beslag op de infracapaciteit legt. Het moet toch mogelijk zijn die ene minuut op een andere manier vrij te spelen”, roepen de consumentenorganisaties op.

Hoogfrequent

De belangrijkste verandering in de dienstregeling 2018 is de invoering van het hoogfrequent spoorvervoer tussen Amsterdam-Sloterdijk en Eindhoven. Iedere tien minuten gaat daar een trein rijden. Dat levert snellere reistijden en meer zitplaatsen op.

Een groot probleem met de nieuwe tien minutendienst is dat de sprinters in een kwartierdienst rijden op hetzelfde spoor. Bij vertragingen is de sprinter de sluitpost. Bovendien worden overstapmogelijkheden slechter en blijft bij voorbeeld de sprinter straks in Wormerveer vier minuten langer stilstaan voor een inhalende intercity.

Ook gaat vier keer per dag de Zaanlijnsprinter er 18 minuten langer over doen zodat de ICE naar Duitsland vijf minuten reistijd wint. „Bij de sprinterdienst gaat het om een veel grotere verlenging van de reistijd. Dat komt veel harder aan dan vijf minuten op een reis van twee uur voor ICE-reizigers.”

Materieelgebrek op de IC Berlijn is een ander probleem dat nog niet is opgelost. Afgelopen zomer werden passagiers op stations steeds opgeroepen deze trein te mijden. „Wij vinden dat een ongewenste situatie. De IC Berlijn vervult in het binnenlandse intercitynet een integraal onderdeel, zoals op de halfuurdienst Amsterdam-Hilversum-Amersfoort. Het capaciteitstekort is al jaren bekend en wij adviseren u met DB de nodige maatregelen te nemen”, schrijven de organisaties.

Wil je niks missen van Noordhollands Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws