Nieuwe Subaru’s op zelfde basis

Nieuwe Subaru’s op zelfde basis

Subaru wil het Japanse Volvo worden. Anders gezegd, Subaru wil synoniem worden voor de veiligste auto op de markt. Een nieuw platform moet daarbij helpen.

De Japanse autobouwer ziet de nieuwe bodemsectie als een van de pijlers van het merk, zoals het veiligheidssysteem EyeSight (actieve gevaarherkenning), vierwielaandrijving en de boxermotoren dat ook zijn. Het nieuwe platform vormt de basis voor het toekomstige modellengamma. De structuur van het onderstel zorgt ervoor dat de botsenergie veertig procent beter wordt verwerkt. Door het tevens te versterken is de constructie met carrosserie niet alleen veel stijver gemaakt, maar het zorgt tevens voor minder vibraties en ook dat moet het comfort ten goed’e komen, en ook de wendbaarheid. Tegelijkertijd zorgt een lager zwaartepunt voor meer rijgevoel, aldus Subaru.

Natuurlijk is de nieuwe onderstelstructuur geschikt voor vierwielaandrijving, waarvan de techniek verder onveranderd blijft. De trekkracht komt als altijd van een boxermotor. Subaru levert 1.6 en 2.0 benzinemotoren en een 2.0 liter diesel, maar in de toekomst wil het merk kleinere blokken aanbieden met het oog op lagere CO2-emissies. Daar draagt ook de gewijzigde automatische versnellingsbak (Lineairtronic, een continu variabele transmissie) een steentje aan bij, want door voorgeprogrammeerde ’vaste’ overbrengingsverhoudingen in deze bak daalt het verbruik al enigszins.

De nieuwe bodemplaat debuteert eerst onder de nieuwe XV, die onlangs op de autoshow van Genève is gepresenteerd. Subaru brengt vanaf heden elk jaar een nieuw model, inclusief types met plug-in hybride-techniek. Momenteel zijn ze bezig met een midsize suv, die de naam ’Ascent’ krijgt. De geheel nieuwe suv wordt momenteel onthuld als designconcept ’Subaru Ascent Suv Concept’ op de New York International Auto Show.

De Ascent is een dikke, Amerikaanse suv, vijf meter lang, een stoer uiterlijk en drie volwaardige zitrijen, die plaats bieden aan zeven personen. Binnen- en buitenzijde zijn volgens Subaru’s designthema ’Dynamic x Solid’ ontworpen. Hij wordt in Amerika gebouwd en zal vanaf 2018 (voorlopig) alleen in de VS worden verkocht.

Wil je niks missen van Noordhollands Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws