Nieuwe Boeing 737 MAX is veel stiller

Nieuwe Boeing 737 MAX is veel stiller
© Foto HMC/Frans van den Berg
De Boeing 737Max in de fabriekshangar in Seatle

In de discussie over de groei van Schiphol en vliegvelden als Lelystad en Eindhoven draait het vooral om geluid. De nieuwste Boeing 737 Max die TUIfly vandaag bij de fabriek ophaalt, is veertig procent stiller dan de bestaande.

Luchtvaartminister Van Nieuwenhuizen liet vorige week in de Tweede Kamer nog weten dat zij bij de toewijzing van start- en landingsrechten (slots) ook graag naar de uitstoot van CO2 en de geluidsbelasting wil kijken. Voor TUIfly, de luchtvaarttak van reisorganisator TUI, is dat koren op de molen. „Daar hebben wij al eerder voor gepleit. Ons nieuwe toestel is 14 procent zuiniger en maar liefst veertig procent stiller. Die geluidswinst is echt spectaculair”, zegt Gunther Hofman, directeur TUIfly bij het bezoek aan Boeing in Renton, bij Seattle.

In de fabriek wordt nog gewerkt aan het tweede toestel voor TUIfly. Het eerste toestel is al helemaal klaar en getest. Morgenochtend landt dat toestel in Brussel, waar de eigen hangar is. In de loop van februari wordt voor het eerst op Schiphol gevlogen. TUIfly Benelux krijgt dit jaar vijf exemplaren. De totale order die TUI heeft geplaatst bij Boeing bestaat uit zeventig toestellen.

Groter

De spectaculaire geluidswinst en brandstofbesparing is ontstaan doordat de huidige Boeing 737 NG is aangepast (vleugels en staart) en voorzien van grotere motoren. De 737 Max is een toestel voor de middellange afstand, met één gangpad en 189 stoelen. „We proberen nog een deel van de order om te zetten naar de grotere Max10. Die versie ligt nog op de tekentafel, maar wordt spoedig ook gebouwd en getest. Dat toestel kan namelijk 230 passagiers vervoeren, zo is de schatting. Dat is handig nu steeds meer luchthavens zoals Schiphol vol zitten en groei alleen nog mogelijk is door grotere toestellen in te zetten”, ziet Hofman als voordeel.

Dat TUIfly als vakantievervoerder eigenlijk weg moet van Schiphol en moet verhuizen naar regionale vliegvelden, vindt Hofman onterecht. Die vliegvelden zijn in de nacht dicht, zodat de toestellen minder retourvluchten kunnen maken. Bovendien kunnen de intercontinentale vluchten van TUIfly niet eens landen op Lelystad. De startbaan is te kort voor de Dreamliner. Daarom hoopt Hofman dat in de discussie over Schiphol niet naar aantallen vliegbewegingen wordt gekeken, maar naar de geluidsbelasting en de uitstoot.

Ook Easyjet voert een dergelijke lobby, zeker nu ook deze maatschappij zuiniger en stillere toestellen als de Airbus 320 Neo inzet en plannen heeft voor hybride vliegtuigen. Vakantievervoerder Corendon kan al minder in de nacht vertrekken vanaf Schiphol en wijkt zelfs uit naar Maastricht. De Turkse tak van Corendon gaat vanaf april ook de Boeing 737 Max inzetten.

Jumbojets

De grootste geluidswinst kunnen Transavia en KLM maken. KLM heeft de Fokkers en de MD-11 al uit de vloot gehaald voor modernere exemplaren. De komende jaren verdwijnen ook de laatste jumbojets (Boeing 747). Die toestellen leveren de meeste klachten op van omwonenden. Air France-KLM wil ook de Europese vloot vervangen. Bij KLM gaat het om vijftig exemplaren van de Boeing 737, Transavia heeft er zelfs zeventig. Een van de opties is om daar de Max voor in te zetten. Ook andere fabrikanten zoals Airbus en Embraer zijn in de race. Bij vorige aanbestedingen rolde er een mix van Boeing en Airbus uit. In ieder geval is er nog veel geluidswinst te boeken op Schiphol, terwijl met zuiniger toestellen wordt bijgedragen aan de klimaatdoelstellingen.

Wil je niks missen van Noordhollands Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws