Niet klagen over Schiphol in nieuwbouw

Niet klagen over Schiphol in nieuwbouw
© illustratie blaauwhoed
Een deel van de nieuwbouw in de Bloemendalerpolder bij Weesp.

Wie in een nieuwbouwwoning rond Schiphol gaat wonen, wordt gewezen op de vliegtuigherrie. Klagen daarover heeft in feite geen zin.

Die afspraak hebben de gemeenten, de provincies, KLM en Schiphol met staatssecretaris Sharon Dijksma gemaakt. Het is een wankel compromis in een discussie die al jaren gaande is. De nieuwe regels moeten op 1 januari van kracht worden.

Direct in het verlengde van de start- en landingsbanen is de herrie het grootste, net als het gevaar van neerstortende toestellen. Daar is de bouw van nieuwe woningen verboden en is het streven juist om woningen te slopen.

In de geluidszones daarom heen was ook geen woningbouw mogelijk, tot ongenoegen van veel gemeenten. In veel kleine kernen staan bedrijfspanden of kassen leeg, waar gemeenten graag woningen bouwen. Zo blijven die kernen leefbaar. Uiteindelijk ging de staatssecretaris met die kleine bouwplannen akkoord. Grote bouwplannen en bouwen in braakliggende weilanden werden niet toegestaan.

Pal onder baan

Maar met het project De Nieuw Kern slaat bij KLM en Schiphol alsnog de angst om het hart. De gemeente Ouder-Amstel wil in het gebied tussen de Arena, station Duivendrecht en de snelwegen A10 en A2 maar liefst 4500 woningen bouwen tussen 2020 en 2029. Een gebied dat pal onder de Buitenveldertbaan ligt.

In het verzet krijgt de luchtvaartsector de steun van de bewonersgroepen in de Omgevingsraad Schiphol. „Je moet niet pal onder de uitvliegroutes bouwen. Dat is vragen om problemen. We willen geen tweede Buitenveldert. De bouw van woningen in de Bloemendalerpolder bij Weesp was al een fout. Die komen ook precies onder een route te liggen”, benadrukt vertegenwoordiger Kees van Ojik. „Maar gemeenten en provincies willen toch graag bouwen en drukken hun plannen door.”

Inmiddels liggen er plannen voor 300.000 nieuwe woningen in de metropoolregio Amsterdam. De meeste liggen net buiten de geluidsgrenzen van Schiphol. Maar behalve in Ouder-Amstel zijn er projecten zoals bij Zaandam, Badhoevedorp, Zwanenburg, Hoofddorp en Beverwijk waar bewoners op overlast moeten rekenen. Echt omstreden is het plan om 2500 studentenkamers in Kronenburg (Amstelveen) te maken. Tot nu toe weigert de staatssecretaris daarvoor toestemming te geven.

Wel is al afgesproken dat gemeenten en provincies de nieuwe bewoners gaan wijzen op mogelijke overlast. Dat komt ook in de koopovereenkomst te staan, met een kettingbeding bij verkoop. Uitgangspunt is dat de sector wordt gevrijwaard van extra kosten. Gemeenten zullen geen verzoeken indienen om die vliegroutes te wijzigen. De woningbouw mag een verdere groei van de luchtvaart na 2020 niet blokkeren.

Wil je niks missen van Noordhollands Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws