Neuken Liqueur is onfatsoenlijk

Neuken Liqueur is onfatsoenlijk
Biertje van Het Uiltje.

Een likeur die je ’Neuken’ doopt om vervolgens reclame te maken met oneliners als: ’Het leven is een kwestie van nemen en genomen worden’. De Reclame Code Commissie (RCC) vindt dat niet kunnen.

Neuken is niet het enige drankje met een prikkelende naam. Er zijn immers cocktails gedoopt als: Sex on the beach, Leg spreader, Screw up against the wall en Blow job (inclusief slagroom voor de topping). Geen haan die daar naar kraait.

Populair over de hele wereld.
Populair over de hele wereld.

Maar een drankje van rode vodka en frambozen dat je ’Neuken’ noemt en in allerlei media-uitingen combineert met onverhulde toespelingen op seks; dat is in strijd met goede smaak en fatsoen, zo heeft de commissie geoordeeld. Het is de combinatie die niet door de beugel kan. En dat wilden Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (Stiva) en SpiritsNL, de branchevereniging van importeurs en producenten van gedistilleerde dranken in Nederland, graag horen. Zij hadden bezwaar aangetekend bij de RCC. Omdat ze vinden dat de reclame-uitingen en de naam van de sterkedrank niet passen bij verantwoorde alcoholmarketing.

Ondeugend

Haarlemse bierbrouwer Robbert Uyleman weet ook ondeugende namen te bedenken voor zijn speciaalbieren. Zo is er een extra hoppige bitter die de naam ’Dikke lul 3 bier’ draagt.

Ook van Het Uiltje.
Ook van Het Uiltje.

„Een geintje dat moet kunnen”, vindt Robbert die met zijn brouwerij Het Uiltje de halve wereld weet te veroveren. Ook ’Dikke lul 3 bier’ wordt volop geëxporteerd. Dat de naam onder volkshumor valt, wordt met een glimlach uitgelegd. ’Probeer het nu maar niet te vertalen’, hoor je dan in Kuala Lumpur zeggen, ’het zijn die rare Hollanders maar’.

Borsten

Uiltje brengt ook een gerstenat met de naam ’O buurman wat doet u nu’. Robbert: „Wie kent de quote uit de film ’Flodder’ nu niet?” Op het label prijken twee pronte borsten. „Ik vind niet dat we aanstootgevend zijn. We hebben tientallen biertjes op de markt gebracht. Bijna elke week wel eentje. Pure passie. Soms krijgt zo’n nieuw biertje een naam met een knipoog. ’Effe lekker met je bek in het zonnetje’ of ’Joost mag het weten’. Een biertje drinken mag je met een olijke lach doen. Nog nooit heb ik de klacht gekregen dat we over de grenzen van het fatsoen zijn heen gewalst.”

Met de feestdagen deed ’F*ck de kerstboom staat in de fik’ het heel goed. „Een biertype dat liefhebbers wel eens vergelijken met een Kiss of fire, je weet wel koffie met likeur. Na wat associëren kom je dan op zo’n naam. Ook niets mis mee, lijkt me. Onze biertjes worden gewoon in supermarkten verkocht. Ook de flesjes met de spannende namen.”

Pruim

Blond met pruimen
Blond met pruimen

Twee vrouwen in Den Bosch brouwen Kutbier. Daar trok Robbert nou de wenkbrauwen bij op, bekent hij. De brouwende vrouwen , Janneke en Mary-Jane, zeggen dat ze met hun bier een ode aan de Bossche volksvrouw, oftewel de Bossche Kut brengen. Kutbier is een blond bier met pruimen. Geen muffe pruim, vertellen de vrouwen want samen met korianderzaad blijft de smaak fris. Aangestoken door het succes van Kutbier van Brouwerij Boegbeeld bracht een andere ondernemer een half jaar geleden het Lullo Bier op de markt.

Originaliteit

Directeur Peter de Wolf van Stiva houdt wel van originaliteit, zo geeft hij aan. „Maar een platitude als Neuken Liquer met de slogan ’Wanneer vind jij Neuken het lekkerst?’ gaat ons toch echt te ver. Daarom zijn we zeker blij met de uitspraak van de Reclame Code Commissie. Een steun in de rug voor de overgrote meerderheid van adverteerders die zich wel netjes gedragen.”

Het gebeurt niet vaak dat Stiva naar de RCC stapt. „Meestal weten we het in een gesprek wel op te lossen.” Zoals een paar jaar geleden toen er whiskey over twee pornosterren werd gegoten om vervolgens het goudgele vocht weer te bottelen en te verkopen. Of die keer dat Stiva melding kreeg over een nieuw merk shotje. Het drankje werd in een medische context gepromoot. Mensen werden op een tandartsstoel gezet en kregen zogenaamd een verdovende injectie van een sexy tandartsassistente.

Ondertussen doet ’Neuken’ het goed in de verkoop. Vanuit Egmond-Binnen wordt de Nederlandse markt bediend door Bebidas Import. De woordvoerder van het bedrijf (die absoluut niet met zijn naam in de krant wil omdat hij ’geen zin heeft in nog meer problemen’) reageert met: „De uitingen op Facebook, die kennelijk zoveel commotie veroorzaken, zijn inmiddels verwijderd. Wat mij betreft is neuken een gewoon werkwoord.”

Woordspelingen

Natuurlijk nodigt het uit tot allerlei dubbelzinnige woordspelingen, geeft hij even later toe. „Maar wat is daar dan mis mee? Wat er nu gebeurt vind ik erger. Dat heet betutteling.”

Wil je niks missen van Noordhollands Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws