Mogelijk nieuwe acties Schiphol

Mogelijk nieuwe acties Schiphol
© foto anp
Bagage wordt geladen in een vliegtuig op het platform van Schiphol.

FNV Luchtvaart heeft een akkoord bereikt met de afhandelaars Menzies en Swissport op Schiphol. Maar Aviapartners heeft niet getekend. FNV dreigt met werkonderbrekingen wanneer Aviapartner niet alsnog akkoord gaat.

De afgelopen weken heeft de FNV de druk flink opgevoerd op de luchthaven. Het gaat om 1.650 werknemers bij drie bedrijven die de afhandeling verrichten voor verschillende luchtvaartmaatschappijen. Dan gaat het om het inchecken van passagiers, bagageverwerking en het laden van de toestellen. KLM valt daar niet onder, omdat KLM met eigen personeel werkt.

Die bedrijven wisten elkaars contracten de laatste jaren steeds afhandig te maken door tegen lagere kosten in te schrijven. De vakbond FNV had het al over een race naar de bodem, omdat lagere kosten alleen mogelijk zijn door meer met flex-krachten te werken, vaste mensen harder te laten werken en lonen nauwelijks te verhogen.

Na stiptheidsactie, volgden werkonderbrekingen die steeds langer gingen duren. Ook tijdens de drukke meivakantie. Toen de werkgevers weer wilden praten, werden de acties opgeschort. Donderdagavond bereikte FNV Luchtvaart een akkoord bereikt over de cao’s voor Menzies Aviation en Swissport Handling. Baanbrekend is de afspraak dat er met ingang van 1 januari 2020 sprake zal zijn van een sector-cao in plaats van een cao per bedrijf.

Leen van der List van FNV Luchtvaart: ,,Wanneer alle afhandelbedrijven aan dezelfde eisen moeten voldoen, wordt het onmogelijk te concurreren op arbeidsvoorwaarden. Die concurrentie is een groot probleem op Schiphol: we zien dit ook bij de luchtvaartmaatschappijen en de beveiliging. Het moet allemaal steeds goedkoper, waardoor er steeds minder geld voor de werknemers is. De totstandkoming van deze sector-cao is een historisch moment: zo stoppen we de race naar beneden.’’

Loon

In de sector-cao worden ook afspraken gemaakt over het streven naar een basissalaris van 130 procent van het minimumloon. Daarnaast worden werknemers beter beschermd bij contractwisseling tussen de afhandelingsbedrijven waardoor de werkzekerheid stijgt. Op bedrijfsniveau zijn cao-afspraken gemaakt voor betere arbeidsvoorwaarden als overbrugging tot tot 1 januari 2020. Bij Menzies krijgen medewerkers per 1 januari 2018 een loonsverhoging van drie procent en 2,5 procent op 1 januari 2019. Bij Swissport worden de salarissen verhoogd met twee procent in 2018 en drie procent in 2019. Daarnaast worden er eenmalige netto-uitkeringen betaald.

Werkdruk

Menzies neemt per direct nieuwe mensen aan om de werkdruk te verlichten. Dat gebeurde bij Swissport al eerder dit jaar na een actie van FNV Luchtvaart. De Swissport-werknemers die tien jaar voor de AOW-gerechtigde leeftijd zitten, hoeven geen nachtdiensten meer te draaien. Bij beide bedrijven komt er een onderzoek naar de werkdruk en roosters met het doel het werk minder belastend en veiliger te maken. Ook zijn er afspraken over het beperken van flexarbeid.

Aviapartner

Het bleek niet mogelijk om met de derde afhandelaar, Aviapartner, tot afspraken te komen. ,,De onderhandelaars hadden geen mandaat. Dat frustreerde de onderhandeling enorm en hun gedrag was een belediging voor hun personeel en de FNV. Zo doe je geen zaken. Ze zijn dan ook huiswaarts gestuurd. Voor de leiding van Aviapartner hebben we de volgende boodschap: Sluit u aan bij de gemaakte afspraken en kom tegemoet aan de eisen van de FNV-leden bij Aviapartner. Doet u dat niet, dan volgen er werkonderbrekingen’’, aldus vakbondsbestuurder Asmae Hajjari.

Wil je niks missen van Noordhollands Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws