Geen vracht op luchthaven Lelystad

Geen vracht op luchthaven Lelystad
De nieuwe verhoogde toren van de luchtverkeersleiding is deze week geopend op Lelystad.

Op vliegveld Lelystad mogen geen vrachtvliegtuigen landen en starten. Ook vracht in het ruim van passagiersvliegtuigen is niet toegestaan. Op Lelystad zijn alleen vakantievluchten welkom die plaatsmaken op Schiphol.

Dat laat luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen weten naar aanleiding van onrust onder omwonenden en vragen van Tweede Kamerleden. Die onrust kwam niet zomaar uit de lucht vallen. Bij het vliegveld in de Flevopolder bouwt het kledingconcern Zara het Europese distributiecentrum en ook de Taiwanese fietsenbouwer Giant zet er een distributiecentrum neer.

Daarnaast zou volgens bewonersgroepen het verplaatsen van vrachtvluchten van Schiphol naar Lelystad, extra ruimte bieden voor intercontinentale vluchten vanaf Schiphol. Ook is de startbaan na de verlenging lang genoeg voor dit type vliegtuigen. Omwonenden vrezen extra geluidsoverlast van de zwaar beladen vrachttoestellen.

Geen douane

De minister benadrukt dat Lelystad echt alleen als overloopluchthaven van Schiphol voor vakantieverkeer gaat functioneren, naast de huidige kleine luchtvaart en lesvliegtuigen. „Er worden ook geen investeringen gedaan voor vracht. Geen laadfaciliteiten, geen vrachtopstelplaatsen, geen loodsen en geen douane. Dus kunnen er noch vrachtvliegtuigen noch passagierstoestellen met vracht in het laadruim worden afgehandeld.”

Daarnaast wijst de minister er op dat een volgeladen Boeing 747 niet op Lelystad kan starten. Daarvoor is de baan te kort, zegt ze. De baan is wel 2700 meter lang, maar dat is inclusief twee veiligheidsstroken van 300 meter aan weerszijde. Voor de start mag maximaal 2400 meter worden gebruikt en voor landingen 2100 meter. Op Maastricht mag wel de hele baan van 2750 meter worden gebruikt, waardoor daar nu wel vrachttoestellen komen.

Boterzacht

De omwonenden vinden de toezeggingen van de minister boterzacht en hadden liever gezien dat het wettelijk onmogelijk was gemaakt voor vracht. Via een omweg is dat wel het geval. De minister heeft namelijk deze week het verkeersverdelingsbesluit ter goedkeuring naar de Europese Commissie gestuurd. Daarin is vastgelegd dat op Lelystad alleen vakantievluchten zijn toegestaan die hun plek op Schiphol opgeven. Daarbij hebben maatschappijen voorrang die nu in de ochtendpiek op Schiphol zitten.

De plekken die daardoor op Schiphol vrijkomen, mogen exclusief worden opgevuld met nieuwe vluchten die bijdragen aan de overstapfunctie van Schiphol. Zo moet het intercontinentale en zakelijke Europese netwerk in stand worden gehouden. Met de regeling moet ook voorkomen worden dat nieuwkomers zoals Ryanair alle capaciteit op Lelystad gaan inpikken, maar tevens wordt zo voorkomen dat vrachttoestellen naar de polder gaan. Overigens worden geen vakantievluchten gedwongen verplaatst, want dat staat Brussel niet toe.

Het is nog onduidelijk wanneer Lelystad open gaat. Mogelijk wordt dat pas in het voorjaar van 2020, maar door de nieuwe discussie over de geluidsoverlast (de belevingsvlucht leverde meer herrie op) en de herindeling van het luchtruim, kan dat zomaar nog later worden.

Wil je niks missen van Noordhollands Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws