Column Hans Visser: Johannes

Column Hans Visser: Johannes
© ONBEKEND

Hoe heilig is de Johannes-Passion van Bach? Mag je daar ook theater van maken?

Het idee zal voor menigeen gelijk staan aan godslastering.

Toch had ook de brave Bach vast de bedoeling om met zijn oratorium het verhaal over het lijden en sterven van Christus voor de kerkgangers van Leipzig wat meer inzichtelijk te maken. Dat waren mensen van 1724.

Hoe zit dat nu? Onder de titel ’And you must suffer’ maakte de regisseur van dat muzikale drama in het Amsterdamse Muziekgebouw aan ’t IJ een hoogst subtiel soort opera. Een aantal maten eigentijdse muziek wiste de waan van alledag uit mijn gedachten en plaatste mij in het Bijbelse Jeruzalem.

Tegen een achtergrond van terughoudende projecties toverde het Vlaamse barokorkest B’Rock met de emoties van Bach. Daar omheen bewogen de zangers van Capella Amsterdam. Mensen gekleed als u en ik.

Zo herkenbaar als gewone stervelingen, maar die toch het bloed wilden zien van Christus, die in het centrum stond.

Middenin het verhaal gaf muziek van een Israëlisch-Palestijnse componist heel even een actueel decor. Onthutst beleefde daarna het koor de zangen vol geweld, geloof en tranen. Bewogen zat de sopraan bij de dode Christus.

De muziek was niet veranderd, maar ik? Bach vertelt zijn tijdloze verhaal van toen, Audi plaatst het in mijn wereld. Een openbaring.

Wil je niks missen van Noordhollands Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws