Schiphol wil pas na 2020 meer vluchten

Schiphol wil pas na 2020 meer vluchten
© foto DIRK HOL
Directeur Jos Nijhuis.

De politiek en luchtvaartmaatschappijen moeten stoppen met hun pogingen om de grenzen voor het aantal vluchten op Schiphol op te rekken. „Laten we die energie steken in goede afspraken voor een groei naar 600.000 vluchten tussen 2021 en 2030.”

Die opmerkelijke oproep deed Schiphol-directeur Jos Nijhuis vrijdag bij de presentatie van de jaarcijfers. Daarin gaat hij tegen de oproep van de airlines, verenigd in de Barin, om juist wel dit voorjaar de discussie te openen om tussentijds de grens van 500.000 vluchten op te rekken. Ook de reissector ANVR en enkele politieke partijen zoals de PVV en VVD willen niet dat Schiphol straks drie jaar op slot zit.

Dat slot is het gevolg van de afspraak aan de Alderstafel. In 2008 gingen bewonersorganisaties en overheden akkoord met een beperkte groei van de luchthaven naar niet 600.000 maar maximaal 500.000 vluchten in 2020. Lelystad en Eindhoven zouden de extra groei van vooral vakantievluchten moeten opvangen.

Geluidsoverlast

Maar na enkele jaren van geringe groei, is de luchtvaart de laatste jaren weer fors aan het groeien. Schiphol schoot vorig jaar met een stijging van maar liefst 6,3 procent naar 478.864 vluchten. De verwachting is dat dit jaar de grens van 500.000 al bijna wordt bereikt. De luchtvaartsector en enkele politieke partijen vinden het slecht voor de economie wanneer er enkele jaren geen nieuwe vluchten mogelijk zijn. Zij claimen dat de geluidsoverlast de laatste jaren fors is afgenomen. Meer dan eerder verwacht en dus moet die milieuwinst niet pas na 2020 maar al eerder worden verzilverd.

De bewoners zijn er echter niet van overtuigd dat de overlast zoveel is afgenomen. „Het is belangrijk dat de sector eensgezind het signaal afgeeft dat de discussie moet gaan over de toekomst, dus over na 2020. Dus niet over het voor 2020 oprekken van de grens van 500.000”, benadrukte Nijhuis. Hij hoopt dat alle gesprekspartners daarop inzetten in plaats van zich vast te bijten in een discussie voor de korte termijn. De langere termijn is volgens hem belangrijker. Met een groei van 1,5 tot 2 procent per jaar, kan de luchthaven dan tot 2030 doorgroeien naar 600.000 vluchten en 80 tot 90 miljoen reizigers tegen 63,6 miljoen in 2016.

Wil je niks missen van Noordhollands Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws