’Stekker uit Hoorn City Tours als steun gemeente uitblijft’

’Stekker uit Hoorn City Tours als steun gemeente uitblijft’
© Foto HMC / Eric Molenaar
Uit de kleine busjes van Hoorn City Tours moeten banken worden weggehaald en er komt een aanhanger voor passagiers achter om aan de regels te voldoen.

Of Hoorn City Tours ook volgend jaar actief is in Hoorn, hangt sterk af van de opstelling van de gemeente. Dat zegt Pierre Komen, die samen met Rob van Loon bestuurder is van de stichting, die met elektrische busjes passagiers vervoert in hartje Hoorn. ,,Als we niet meer ondersteuning krijgen, gaat wat mij betreft de stekker er uit. Wij zijn van goede wil, maar er moet support zijn en liefst nog een beetje subsidie ook.’’

Hoorn City Tours (HCT) bestaat al langer, maar is anderhalf jaar geleden overgenomen door ondernemers. In 2017 verzorgde HCT voor proef het vervoer van passagiers van cruiseschepen naar touringcars op de Nieuwe Wal, waarvoor de gemeente 90.000 euro uittrok. Ook dit jaar verzorgden de elektrische busjes het vervoer van de cruisegasten, nu op kosten van de rederijen. Verder onderhouden ze zeven dagen per week een hop-on-hop-off verbinding door centrum en havengebied en zijn ze in te huren voor groepsritten. De busjes worden bestuurd door vrijwilligers, die een kleine vergoeding krijgen.

De indruk dat aan het elektrische vervoer leuk wordt verdiend, was en is volgens Komen onterecht. ,,Wij hebben altijd gezegd: wij doen dit met de stad voor de stad. Wij voegen beleving toe aan de stad. Alles wat we binnenkrijgen, wordt in de stichting gestopt. We verdienen er geen flikker aan. En we krijgen nul subsidie.’’

Dat hij nu een ’statement’ wil maken, heeft twee ontwikkelingen als directe aanleiding. De eerste is de kwestie rond de regelgeving van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Straks is voor het besturen van busjes met meer dan acht personen een vrachtwagenrijbewijs nodig, behalve als sprake is van een trekker met aanhanger.

Medemblik heeft besloten het huren van zo’n dubbele bus te betalen. In Hoorn blijft het stil. Komen: ,,We hadden ook meer initiatief verwacht van de gemeente richting ministerie, voor een tussenoplossing, maar er gebeurt niets.’’Wat Hoorn City Tours wel te horen heeft gekregen - en dat is Komens tweede pijnpunt - is dat wordt onderzocht of de chauffeurs nog langer via de gemeente verzekerd kunnen blijven voor ongevallen en aansprakelijkheid. ,,Toen we HCT overnamen, kregen we de bevestiging dat 35 vrijwilligers onder de gemeentelijke verzekering vallen. Nu zeggen ze dat we niet voldoen aan de voorwaarde dat we een maatschappelijk doel nastreven. Nou, we vervoeren toeristen, bewoners van bejaardenhuizen naar de schouwburg, vrijwilligers van de kaasmarkt, mensen tussen ziekenhuis en parkeergarage.... Als dat geen maatschappelijke bezigheden zijn, kan ik nog wel meer vrijwilligersorganisaties noemen.’’

Om aan de regels te voldoen gaat HCT volgend jaar met ander materiaal rijden. ,,Je kunt mensen van 70 niet nog eens gaan opleiden tot vrachtwagenchauffeur. Uit de kleine busjes die we hebben, slopen we een paar banken en dan huren we er twee aanhangwagens bij. Dan heb je een trekker en 54 personen in twee rijtuigen, ben je twee keer zo groot, maar dan voldoe je wel aan de regels. Het kost wel weer. We zijn nu met de gemeente in gesprek over de voortgang en steun, die nodig om ons die investering te laten doen. Een beetje initiatief, hulp vanuit het gemeentehuis zou welkom zijn.’’

Wil je niks missen van Noordhollands Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws