Hoorn City Tours: ’Vervoer passagiers zou normaal dubbele kosten’

Hoorn City Tours: ’Vervoer passagiers zou normaal dubbele kosten’
© Foto Soios
Van deze ’Sunshuttles’ heeft HCT er twee gehuurd.
Hoorn City Tours heeft de 90.000 euro die de gemeente Hoorn uittrekt voor het elektrisch vervoer van de cruisepassagiers naar hun excursiebussen hard nodig. Pierre Komen, die HCT samen met Rob van Loon en Gert van der Valk heeft overgenomen, wil de indruk dat hier dik aan wordt verdiend wegnemen. ,,Hoorn City Tours is een stichting met dertig vrijwilligers, die hun stinkende best gaan doen om dit van de grond te trekken. Als je dit met full-prof mensen zou moeten doen ben je het dubbele kwijt!’’

Komen stelt dat het vervoer van cruisepassagiers nog niet bekend was toen de drie vorig jaar de verwerving van Hoorn City Tours bespraken. Ze wilden de busjes inzetten voor de eigen bedrijven (hotel, horeca, evenementenbureau) en er een vaste dienstregeling met hoge frequentie mee beginnen volgens het hop-on-hop-off principe. Het vervoer van cruisepassagiers sluit daar mooi op aan.

150 mensen

Per 1 maart is de Hoornse binnenstad verboden terrein voor touringcars. De excursiebussen krijgen een halte op de Nieuwe Wal. Hoorn City Tours huurt voor de pendel tussen Oostereiland en Nieuwe Wal twee elektrische treintjes met plek voor 56 personen elk en twee verlengde elektrische busjes die per stuk 25 mensen kunnen vervoeren.

Komen: ,,Wij brengen daarmee in één keer 150 mensen weg. Op een drafje van 15 kilometer per uur zitten we in vier minuten op de Nieuwe Wal. Met die karretjes kunnen ze heel snel in en uitstappen. In tien minuten zijn we terug. Zelfs op de drukste momenten, als er 450 man op de kade staat, redden we het met ’s morgens drie ritjes en ’s middags drie terug.’’

Verbazing

Met stijgende verbazing heeft Komen de discussie gevolgd. Hij heeft kennis genomen van de verontwaardiging van Watertaxi-eigenaar Bram Nijenhuis, die zelf een plan had willen maken, en ook gelezen dat Marcel Mook een overtollige pendelboot van het Zuiderzeemuseum had willen inzetten. ,,Maar er kwam er niet één met een goed plan. Bram heeft het materiaal niet. En wie betaalt de steiger die Mook nodig heeft? Wij hebben dat allemaal al bekeken. Van der Valk is bij het Zuiderzeemuseum geweest. Het is niet uitvoerbaar met dat ding. Dat kun je vergeten. Een vlet werkt ook niet. De ervaring leert dat cruisepassagiers die op weg gaan naar de bollenvelden niet eerst een kwartier daarin willen zitten.’’

,,De enige manier zou zijn om een groot schip te gebruiken, met een steiger aan de buitenkant. Maar dan zit je nóg als het stormt. En waarom zou je én én doen?’’

Samenwerking met de Watertaxi als het gaat om passagiersvervoer ziet hij dan ook niet zitten. ,,Hoe zie je dat voor je, als van een schip 140 man komt. Splitsen? 20 in de Watertaxi? Als die bij het ABC uit de boot stappen hebben ze nog tien minuten nodig om naar de bus te komen. Dan kunnen ze bijna net zo goed gaan lopen.’’

Eenrichtingsverkeer

De gemeente overweegt het mogelijk te maken dat de elektrische treintjes die op de Veermanskade tegen de verplichte rijrichting in mogen gaan. De treintjes en busjes kunnen van Oostereiland naar Nieuwe Wal rechtstreeks, maar terug moeten ze, in verband met het eenrichtingsverkeer op de Veermanskade, via Grote Oost, Korenmarkt, Appelhaven, West en Italiaanse Zeedijk.

Als de busjes tegen de richting in mogen rijden zal wel een verkeersregelaar moeten worden ingezet. Deskundigen van de gemeente zullen de mogelijkheden in de komende weken nader bespreken en definitief de knoop doorhakken.

Wil je niks missen van Noordhollands Dagblad? Like ons dan op Facebook!

Het laatste nieuws