Willem Woestenburg vol lof over dans op zijn werk: ’Ik kijk vol bewondering naar de synchroniciteit en vindingrijkheid in bewegingen’
De première van ’Stroom’.© Archieffoto Marcel Rob
De Dansonderneming pakte ’Seasons’, een choreografie op de hercompositie van Vivaldi’s ’Vier jaargetijden’ door Max Richter, weer op voor een huwelijksfeest. Dat resulteert in een avondvullend programma met onder andere livemuziek van een Hoornse componist.
„We studeren ’Seasons’ eigenlijk in voor het huwelijksfeest van mijn ouders”, laat Anna Kaal, voorzitster van Stichting De Dansonderneming, weten. „We wilden daarnaast zelf graag een eigen voorstelling geven.” De dansgroep geeft zijn voorstellingen meestal in Het Pakhuis, maar omdat dat vanwege problemen met de luchtbehandeling niet genoeg gasten kan herbergen voor het huwelijksfeest werd een andere locatie gezocht. „Zo kwamen we bij ’de huiskamer van Hoorn’ terecht: de Oosterkerk, een heel mooie locatie.”
Naast ’Seasons’ staan twee solo’s door jonge dansers op het programma en ’Stroom’, geschreven en uitgevoerd door de Hoornse musicus Willem Woestenburg. De première was in het najaar, tijdens een middag vol orgelmuziek van eigentijdse Hoornse componisten. Zowel De Dansonderneming, als de componist-pianist is enthousiast over de samenwerking.
(Tekst gaat door onder de foto)
Moment uit ’Seasons’.© Foto Martijn Cruyff
„Willem is door stadsorganist Mark Heerink aan ons gekoppeld”, blikt artistiek leidster en choreografe Nanska van de Laar terug op het ontstaan van het contact. „Na een eerder project van ons met Mark wilde hij nog eens met ons samenwerken en vroeg Willem een compositie te schrijven om zelf op orgel te spelen. Hij vroeg mij daar een choreografie op te maken. Uiteindelijk koos Mark ervoor om het Willem zelf op vleugel te laten spelen en zodoende was daar deze samenwerking tussen Willem en De Dansonderneming.”
Heel geslaagd
Woestenburg vertelt zijn kant van het verhaal: „Mark en ik hebben gekeken naar een stuk voor orgel met dans. Dat werd ’Stroom’, maar hij vond het beter voor piano. Ik heb nog gekeken naar een combinatie met orgel en piano, maar het is in die ruimte heel moeilijk communiceren tussen organist en pianist en dan ook nog dansers erbij … Het zou een janboel kunnen worden. Toen hebben we voor pianosolo met dansers gekozen. We vonden het beiden heel geslaagd en tot mijn genoegen kunnen we het nu nog een keer doen.”
„Het was voor mij iets nieuws en heel spannend. Moderne dans was voor mij een vrijwel onbekende wereld en ik heb er heel veel van opgestoken. Ik vind het prachtig wat ze doen en kijk er vol bewondering naar: die synchroniciteit en vindingrijkheid in bewegingen die het menselijk lichaam kan maken.”
(Tekst gaat door onder de foto)
Solo van een jong talent.© Foto Martijn Cruyff
Gevaar
„Ik vind het heel plezierig op die manier te werken: twee disciplines tot een twee-eenheid te smeden. Het was wel even wennen. De muziek wordt gekenmerkt door herhalingen van korte fragmenten en ik moet bij de les blijven hoeveel ik er moet spelen en hoeveel ik er al heb gehad. Als ik dan naar de dansers ga kijken, kan dat gevaar opleveren. Van meet af aan was ik wel enthousiast, omdat de dans de muziek nog completer maakt. Er treedt een soort wederzijdse bevruchting op.”
Over de muziek vertelt de componist: „Het stuk is ontstaan in 2020, omdat corona begon te exploderen. Het was ook het 250e geboortejaar van Beethoven. Ik studeerde op een stuk van Beethoven en nam daar een ultrakort motiefje van twee noten uit. Die beheersen het hele stuk en duiken te pas en te onpas op - of eigenlijk alleen te pas, uiteraard. Het stroomt steeds door, vandaar de naam, al kwam die pas later. Het wordt ook slechts schijnbaar afgesloten, zonder echte slotklank.”
(Tekst gaat door onder de foto)
Willem Woestenburg.© Archieffoto Faralda Houthuijsen
Over de betekenis van het stuk wil de maker weinig kwijt: „Mijn muziek is abstract. Er ontstaan geen beelden bij: het is klank, meer niet. Natuurlijk mag iedereen zijn of haar eigen gedachten erbij hebben. Ik heb die ook, maar houd die voor mezelf. Het enige dat ik over ’Stroom’ wil zeggen, is dat er voor mij een element van een eeuwige cirkel in zit: opkomst …. neergang … opkomst … neergang ...”
Of en hoe De Dansonderneming dat element heeft opgepikt, kan iedereen zaterdag zelf beoordelen.
Dans
’Seasons’ van De Dansonderneming begint zaterdag om 20 uur in de Oosterkerk van Hoorn. Kaarten zijn à 15 euro te reserveren via www.oosterkerkhoorn.nl.