Wandelen door de geschiedenis. Enkhuizer leerlingen bezoeken de Halve Maen
De eerste groep scholieren uit Enkhuizen heeft museumschip De Halve Maen aan de Dijk bezocht. Een wandeling door de geschiedenis.
Groep 8 van basisschool Mozaïek aan de Toereppel stapte als eerste klas aan boord van het museumschip, dat sinds kort in de binnenhaven van Enkhuizen ligt afgemeerd. Deze week komt groep zeven langs, tot tevredenheid van Stichting De Halve Maen, die als replica een maritieme bijdrage wil leveren aan de varende geschiedenis in de 17e eeuw.
De originele Halve Maen lag in 1611 op de kim van Enkhuizen en zette koers richting Java en Sumatra. Maar het schip maakte ook onderdeel uit van de zogeheten moedernegotie, de goederenhandel met het oosten die veel steden in de Gouden Eeuw rijk maakte.
(Tekst gaat door onder de foto)
Scholieren, aan boord van de Halve Maen.
Geschiedenis
Alles boven de waterlijn is zo getrouw mogelijk gemaakt in de replica. In de tijd dat de zeven provinciën door de Spanjaard werden bezet was de koopvaardij, de weg over het water, vaak de enige weg om te overleven. Aan boord voeren de scholieren dat de maritieme geschiedenis en de kunst en kennis in het Nederland van de 17e eeuw ongeëvenaard was, dat een kaapstander net zo werkt als een elektrische lier, en dat een stuurrad nog niet bestond.
(Tekst gaat door onder de foto)
Scholieren, aan boord van de Halve Maen.© Foto aangeleverd
Groep 8 was onder de indruk, zo bleek uit de reacties van leerlingen, die vonden dat aan boord veel te leren viel over die tijd. ,,Super interessant, ik wil nog wel een keer gaan’ en ’veel informatie en heel interactief. Het schip was kleiner dan ik dacht, maar heel leuk’.
Lees ook: Halve Maen maakt majestueuze entree in Enkhuizen
De stichting hoopt dat meer scholen in de regio dit voorbeeld volgen en voor levende geschiedenis naar het museumschip in Enkhuizen komen. De Halve Maen is een schip vol verhalen, aldus stichtingvoorzitter Eduard van Breen.
(Tekst gaat door onder de foto)
Scholieren aan boord van de Halve Maen.