Huzarenstukje in Enkhuizen: 36 meter lang miljoenenjacht dat op z’n kop gebouwd is omkeren. Maar het lukt
Langzaam wordt het miljoenenjacht omgekeerd zodat het verder kan worden afgebouwd.© Foto Marcel Rob
Vier zware hijskranen staan in positie, midden op de afgezette straat. Dan rollen langzaam de luiken omhoog als toneelgordijnen. De klus gaat beginnen.
Sinds april vorig jaar werkten de mannen van Mulder Shipyard - eerst 4, nu 18 - aan het 36 meter lange casco van de eerste Mulder 36 die in de werf in Enkhuizen wordt gemaakt. Al die tijd lag de romp op z’n kop, omdat dat ondersteboven werken, klim- en klauterwerk en dus gevaarlijke toestanden voorkomt, legt bedrijfsleider Jacco Klein uit.
(Tekst gaat door onder de foto’s)
En langzaam kantelt het superjacht.© Foto Mediahuis
Dan wordt het dek van het immense jacht zichtbaar.© Foto Mediahuis
Maar nu moet de romp gekeerd om het dek, waar al in de andere loods aan wordt gebouwd, af te kunnen maken. Een miljoenenjacht van veertig ton even omkeren, dat is geen sinecure. Het is de zevende 36, maar de eerste keer dat het in Enkhuizen gebeuren gaat, dus komt directeur Nick Mulder zelf ’even’ kijken.
(Tekst gaat door onder de foto)
Zorgvuldig wordt het miljoenenjacht in de takels gehangen.© Foto Marcel Rob
De kranen staan stevig op hun plek. De immense rolluiken gaan omhoog, waarna de grote zilveren walvis zorgvuldig via een dieplader achteruit gereden wordt. Hij past maar nét tussen de panden aan weerszijden van het Voorland, en dat zonder neus. Grote haken worden bevestigd, de oranje tilbanden onder het schip doorgetrokken en na nog tig keer checken gaat dan héél langzaam het gevaarte omhoog.
(Tekst gaat door onder de foto)
Het casco wordt in de takels gehangen.© Foto Mediahuis
Even later hangt het casco van het superjacht dat straks in de wateren rond Florida vaart, licht wiegend in de wind in de takels, als een grote baby boven zijn wieg. Het kantelen gaat verbazingwekkend routineus en soepel.
Hier en daar kreunt en rinkelt iets in het binnenste van het jacht, maar dan wordt het immense, 8.60 brede dek zichtbaar en ontstaan ineens de contouren van een heus superjacht.
Als het schip onder het oog van menig fotograferende toeschouwer weer recht ligt, wordt handig vanuit de loods een dok onder de kiel gemanoeuvreerd. En weer met uiterste zorgvuldigheid wordt de kiel gestut, zodat de 36 terug kan in de loods.
(Tekst gaat door onder de foto)
Zorgvuldig wordt het jacht met de kiel op een bok geplaatst.© foto mediahuis
Dit voorjaar vertrekt de eerste in Enkhuizen gebouwde Mulder 36 over het water naar de werf in Zoeterwoude-Rijndijk voor de finishing touch. Dan maakt het jacht ruimte voor een nieuw casco, dat in de Haringstad ongetwijfeld met dezelfde liefde en vakmanschap zal worden afgebouwd.