Hoe lok je meer toeristen naar de gemeente Schagen? Door hun uitjes te betalen. Snelle boekers kunnen met ’Golden Ticket’ naar zwembad, dierentuin of trampolinepark
Beeld van de website waarop de actie wordt aangekondiogd.© Screenshot website Incallantsoog.nl
Toeristische ondernemers in de gemeente Schagen proberen met een speciale actie meer vakantiegangers naar de kust te lokken. Snelle boekers kunnen voor 350 euro aan uitjes in de regio winnen.
Het werkt, weet Kees de Wit inmiddels. ,,We zien de eerste boekingen binnen komen in onze actie-mailbox.’’ De Wit is bij de Ondernemersfederatie Schagen voorzitter van de afdeling Recreatie en Toerisme. Op initiatief van de OFS hebben recreatieondernemers de handen ineen geslagen in een poging de gemeente Schagen nog meer op de kaart te zetten als toeristische bestemming.
,,Met alle economische onrust wordt het voor de sector een spannend jaar’’, weet De Wit. ,,Van oudsher zijn mogelijke gasten vooral aan het begin van het nieuwe jaar op zoek naar hun vakantie, we moeten er dus juist in deze periode voor zorgen dat ze bij onze ondernemers boeken.’’ In samenwerking met het bureau Druktemaker uit Den Helder is daarom een campagne opgezet met de naam ’Golden Ticket’.
Eenvoudig
De slogan van de ondernemers is: ’2023 is al duur genoeg, dus wij betalen uw uitjes.’ Het concept is eenvoudig: ,,Iedereen die voor 31 januari 2023 een vakantie boekt bij een toeristische ondernemer in de gemeente Schagen maakt kans op één van de vijftig Golden Tickets, die volgens de ondernemers elk 350 euro waard zijn. Zo’n ticket geeft voor vier personen recht op toegang tot veel activiteiten in de regio. Toeristen kunnen een dierentuin bezoeken, maar zich ook melden bij een zwembad, indoorspeeltuin, trampolinepark, avonturenparadijs, minigolf, vlindertuin en diverse musea. Ook kunnen ze gaan kanovaren.
De activiteiten zijn niet alleen te bezoeken in de gemeente Schagen, ook ondernemers uit Hollands Kroon en Den Helder doen mee. ,,We hebben echt de leukste activiteiten kunnen verzamelen want ondernemers waren erg enthousiast om mee te doen’’, zegt Kees de Wit. De toeristische bedrijven die meedoen zijn te vinden op een speciale website. Verhuurders promoten de actie ook zelf. De Wit: ,,De eerste ondernemers hebben de actie al opgepakt en we zien meteen al boekingen binnenkomen in onze actie-mailbox. Dat is mooi, want dat is waar we het voor doen.’’
De komende weken proberen de recreatieondernemers een zo groot mogelijk publiek te bereiken. Dat gaat via de website incallantsoog.nl/win. ,,Callantsoog is een sterk merk dat een zeer grote bekendheid heeft in binnen- en buitenland. Het gebruik van juist Callantsoog is een bewuste keuze om de effectiviteit van de campagne te vergroten’’, stelt De Wit. ,,De actie is een initiatief van OFS sector Recreatie en Toerisme in samenspraak met Visit Petten, Visit Sint Maartenszee en Visit Schagen