Nanning Mol in de ban van de ’Messiah’. Uitvoering 11 december in St. Jansbasiliek

Burgemeester Nanning Mol: ,,Het is de emotie in de muziek”, die je aanspreekt.© Foto Studio Kastermans/Alexander Marks

Rudolf Hunnik
Laren

De ’Messiah’ van Georg Friederich Händel is voor burgemeester Nanning Mol van Laren een van de mooiste koorwerken die er bestaat. Als voorzitter van Stichting Laren Klassiek verheugt hij zich op de uitvoering van 11 december in de St. Jansbasiliek door het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir onder leiding van Ton Koopman.

Sinds 2019 is Nanning Mol (1980) burgemeester van Laren. „Ik heb het hier geweldig naar mijn zin”, vertelt hij enthousiast. „Er gebeurt in Laren ontzettend veel op een klein oppervlakte. Het is een divers dorp. Zowel op het gebied van kunst en cultuur, als op het gebied van sport en dorpsleven. Met alle generaties die hier vrolijk met elkaar samenleven.”

Hoog niveau

Vorig jaar werd de burgemeester voorzitter van Stichting Laren Klassiek. „Als voorzitter van het college van burgemeester en wethouders werk ik in een politieke omgeving. Daarnaast is klassieke muziek mijn grote passie. Toen ik gevraagd werd door het bestuur van Laren Klassiek om de voorzitter op te volgen, hoefde ik daar niet lang over na te denken. Ik was al bekend met de concerten, zoals de jaarlijkse ’Matthäus Passion’, en die zijn van hoog niveau.”

Zijn liefde voor klassieke muziek is er altijd geweest. „Heel lang heb ik pianogespeeld en in koren gezongen. Ik was ongeveer vijf jaar toen ik pianoles kreeg. Mijn moeder komt uit de muziek en is nog steeds actief. Ze is repetitor en begeleidt veel koren. Zo ben ik in een actief muziekleven opgegroeid.” Pianospelen doet hij niet meer en hij is nu vooral muziekluisteraar. „Ik heb een heel grote cd-verzameling waar je eng van wordt. Daar is een hele kamer mee gevuld. Maar ook biografieën en langspeelplaten. Inmiddels is het verzamelen en beluisteren overgegaan op streaming.”

Meesterwerk

Zijn voorkeur voor speciale klassieke muziekwerken is groot. „Het allerbelangrijkste is dat muziek je in je hart raakt. De muziek van Händel (1685-1759, red.) is daar een goed voorbeeld van. De ’Messiah’ is een geweldig meesterwerk dat iedereen raakt of je nu wel of niet thuis bent in de klassieke muziek. De ’Messiah’ pakt je zogezegd meteen beet en tilt je op.”

„De ’Messiah’, met teksten van Charles Jennens (1700-1773, red.), is het verhaal van Jezus Christus als de verlosser. Dit oratorium vertelt zijn levensverhaal van zijn geboorte in deel een, in deel twee de passie, en in het laatste deel zijn wederopstanding. Het is de emotie in de muziek, of je nu wel of niet gelovig bent, die je aangrijpt en je een gevoel geeft van optimisme, van houvast en je inspireert tot zelfvertrouwen.”

Bijzondere prestatie

„Het was de rijke landeigenaar en tekstschrijver Jennens, die Händel een heel mooie compacte tekst voorlegde en hem enorm inspireerde de ’Messiah’ te componeren. De componist heeft toen in vierentwintig dagen de muziek geschreven voor dit werk, wat een bijzondere prestatie was.”

De burgemeester vertelt dat er geen ander koorwerk is dat op zoveel plekken wordt uitgevoerd en in zoveel verschillende talen is vertaald. „Er zijn bewerkingen in reggae, in blues en gospel. En bovendien is er een meezingtraditie die al heel oud is. Die begon al in de negentiende eeuw.”

’Hallelujah’

„Wat het allermooiste is uit de ’Messiah’? „Voor mij is dat het recitatief van de sopraan, waar herders de engelen hebben gezien: ’There were shepherds abiding in the field’. Op dat moment klinken de violen heel hoog. Alsof je echt de engelen hoort en je net even uit je stoel wordt opgetild. Het bijzondere is dat het niet uitmaakt wat voor opname je ook beluisterd: dit stuk klinkt altijd swingend. Daarnaast, wat natuurlijk ook heel mooi is uit de ’Messiah’, is het ’Hallelujah’.”

Over het concert op 11 december zegt Mol: „Het is een luxe dat we dirigent Ton Koopman hebben met zijn Baroque Amsterdam Orchestra & Choir en vier geweldige solisten, waaronder de prachtige sopraan Elisabeth Breuer, de countertenor Maarten Engeltjes, de tenor Tilman Lichdi en de bas Andreas Wolf. Het zal heel mooi gaan klinken in de basiliek. Het wordt een unieke ervaring die we allemaal even nodig hebben. Het is de beste muzikale boosterprik die je kunt krijgen.”

’Messiah’ van G. F. Händel door Stichting Laren Klassiek op 11 december in de St. Jansbasiliek in Laren, aanvang 15.00 uur. Uitvoerenden: Baroque Amsterdam Orchestra & Choir o.l.v. Ton Koopman. Solisten: Elisabeth Breuer (sopraan), Maarten Engeltjes (countertenor), Tilman Lichdi (tenor) en Andreas Wolf (bas). Kaarten: www.larenklassiek.nl .

Meer nieuws uit Gooi

Meest gelezen