Kamer wil duidelijkere regels tegen overlast door deelscooters

ANP Producties | Bron: ANP
Den Haag

De Tweede Kamer vindt dat de overheid gemeenten moet helpen met de bestrijding van overlast door deelscooters. Het kabinet moet met de gemeenten eenduidige regels bedenken, zo staat in een motie van ChristenUnie-Kamerlid Stieneke van der Graaf en VVD'er Daniel Koerhuis.

De deelscooters zijn "in toenemende mate een grote bron van overlast", staat in de motie. "Ze zijn niet duurzaam, concurreren met de fiets, leiden tot verkeersonveiligheid en worden overal op straat, zelfs op blindengeleidestroken, geparkeerd", zei Van der Graaf hierover in het parlement. Ze merkte daarbij ook op dat het eigenlijk geen deel- maar huurscooters zijn, omdat je ervoor moet betalen.

Gemeenten "worstelen" met de overlast, vindt de Kamer. Ze proberen die nu te bestrijden met lokale regels (de APV), vergunningen, afspraken met de verhuurders en "pogingen tot het heffen" van belastingen voor het parkeren op straat.

Regels rond vergunningen en heffingen

"Het blijkt in de praktijk best lastig", zegt Van der Graaf. Gemeenten worden volgens haar nog wel eens "overvallen" door de komst van deelscooters in de gemeente. "Hoppa, daar is er weer één en dan blijken ze niets geregeld te hebben". Mede daardoor ontstaan lokale verschillen tussen de regels rond vergunningen.

Parkeerbelasting of precario (belasting op het gebruik van de openbare ruimte) heffen lukt in de praktijk sowieso moeizaam, merkt het ChristenUnie-Kamerlid op. "Nu is het scheef. De ene ondernemer moet wel betalen voor het gebruik van de openbare ruimte, bijvoorbeeld voor terrassen en voor lichtreclames. En deze scooters kun je overal neerzetten en het is blijkbaar lastig om daar wat aan te kunnen doen."

"Deelscooters zijn niet alleen handig, maar vaak ook nog elektrisch en schoon", zegt VVD'er Koerhuis. Hij vindt het daarom "zonde" dat ze zoveel verkeersoverlast opleveren. De motie moet volgens hem helpen om "draagvlak te houden".

Duurzaamheid deelscooters

Van der Graaf ziet dat toch anders. "Ze zijn niet duurzaam. Een elektrische deelscooter is ruim twee keer zo vervuilend als een scooter in privébezit en ook vervuilender dan een scooter met een verbrandingsmotor." De scooters zouden vooral concurreren met de fiets, die veel minder problemen veroorzaakt.

De Kamer vraagt het kabinet nu om "een handelingskader" om de gemeenten houvast te geven. Misschien moeten wetten en regels aangescherpt worden. Van der Graaf en Koerhuis dienen hun motie in tijdens de begrotingsbehandeling van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, die gepland staat voor donderdagavond. Ze zeggen dat een meerderheid er al steun voor heeft uitgesproken.

Meer nieuws uit Binnenland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.