’We liggen bij vijf miljoen huishoudens op de mat, in de bonusfolder’. Albert Heijn in zee met kerstboomverkopers Koggenland

Bas Koning (links) en Danny van den Burg hebben een indrukwekkende voorraad naaldbomen aangelegd voor verkoop.© Foto Mediahuis

Bas Koning (links) en Danny van den Burg bij de voorraad bomen die klaarligt in Koggenland.© Foto Mediahuis

Danny van den Burg en Bas Koning voor de AH-vestiging in Avenhorn.© Foto Jaap van der Pijll

Danny van den Burg (links) en Bas Koning nemen alvast een boom mee uit de voorraad.© Foto Mediahuis

1 / 4
Coen van de Luytgaarden
Avenhorn

Het klinkt als de ultieme jongensdroom. Albert Heijn en jouw kerstboomhandeltje slaan de handen ineen. De multinational die jouw concept omarmt en commercieel uitrolt. ,,Straks liggen we bij vijf miljoen mensen op de deurmat, in de bonusfolder.’’

Danny van den Burg glundert nu al bij de gedachte. Samen met Bas Koning startte hij zeven jaar geleden Kerstboombestellen.online.Voorzichtig en op bescheiden schaal destijds, vertelt Bas. ,,Het was eigenlijk meer voor de grap. We zouden kerstbomen rondbrengen bij ouderen in verzorgingstehuizen maar vanwege de brandveiligheid ging dat niet door.’’

Lees ook: Kerstboom binnen voor de grote piek

Mede door toedoen van Danny nam hun handel steeds serieuzere vorm aan. ,,We verspreidden het eerste jaar nog flyers, van papier dus. Daar hielden we toen een kleine 120 klanten aan over. Later schakelden we over op digitale handel. Dingen via internet bestellen, werd steeds gewoner en daar speelden we direct op in. Dat leverde ons meteen grotere verkoopcijfers op.’’

Nu hij erop terugkijkt, beseft hij pas hoe innoverend die stap eigenlijk was. ,,Toen ik het tegen vrienden vertelde, zeiden ze nog; Je gaat toch geen kerstboom op internet bestellen! Nou dus wel en binnen de korste keren reden we van hot naar her met die bomen.’’

Hun succesformule bleef niet onopgemerkt bij de grootgrutter die vorig jaar alle filialen van Deen opslokte. Samen met andere partijen werden ze uitgenodigd hun opzet toe te lichten.

,,We moesten een pitch houden en kennelijk sloeg die wel aan want we raakten meer en meer serieus in gesprek. Er kwamen tal van dingen bij kijken zoals certificaten. Dit toont wel aan dat ze vertrouwen in ons hebben.’’

Hoge eisen

Bas knikt: ,,Albert Heijn heeft een uitstekende reputatie op het gebied van duurzaamheid en logischerwijs moeten wij aan al die voorwaarden voldoen. Zo zijn onze bomen standaard uitgerust met het Global Green Label. Verder worden er hoge eisen gesteld aan klimaatvriendelijkheid en uiteraard de afwikkeling via klantenservice.’’

Glimlachend denkt Danny terug aan de beginjaren. ,,We gingen met een paar honderd flyers op pad om klanten te werven. Bomen werden nog per mail besteld. Met aanhangers, geleend van vrienden en kennissen, trokken we door de regio om bomen te bezorgen.’’

Hoe anders is het nu. ,,We opereren op een ander niveau. Met met certificaten, after sales en streepjescodes. Alle handel gaat puur via internet. Dat betekent dat je vanaf het allereerste moment heel alert op online bestellingen moet reageren.’’

Lees ook: Alle kerstbomen naar Koggenland! Alleen daar krijg je er ook in coronatijd ’gewoon’ weer een zakcentje voor

Dat Albert Heijn hen heeft benaderd, zien ze als een bevestiging van hun commerciële avontuur, zegt Bas. ,,We vinden het ook wel spannend. Je weet niet wat je kan verwachten.Verkopen we straks duizend bomen of honderdduizend?’’

Danny hierover: ,,In feite is het net alsof we opnieuw beginnen want je weet niet hoe het uitpakt. Misschien groeien we wel door naar een half miljoen. Albert Heijn heeft via de website een bereik van vierhonderdduizend bezoekers per week. Dat zijn indrukwekkende cijfers.’’

Bas heeft er nu al schik in. ,,Voor drie boerenjongens uit Avenhorn hebben we het niet slecht gedaan.’’

Meer nieuws uit Alkmaar

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.