Zó goed is ’A night at the opera’ eigenlijk niet. Maar ja, dat ene nummer... | Classic album

FRED HOOGENDOORN

Elke zaterdagavond kijken we op deze plek terug op een klassieker in de pop/rock. Geïnspireerd door Spotify. Daar zie je regelmatig: ’als je dit leuk vindt, luister dan ook hiernaar’. En zo komt de nieuwe generatie terecht bij onder meer The Doors, Pink Floyd en wie dan ook. Vandaag: ’A night at the opera’ van Queen uit 1975.

Het was niet meer dan een nieuw Brits bravourebandje in de sector hard-/glamrock, met leuke hits als ’Killer queen’ en ’Now I’m here’. Tot 1975. Tot dat verbijsterende vierde album verscheen: ’A night at the opera’. De cover alleen al is iconisch. Een wit vlak met in het midden een familiewapen en daaronder in sierletters bandnaam en titel. De belofte van iets groots, iets buitengewoons.

En dat zijn de eerste acht nummers niet. Freddie Mercury haalt in een rocker uit naar een oud-manager (’Death on two legs’) en doet Monty Python na (’Lazing on a sunday afternoon’). Brian May komt met een lief folkliedje (’39’), John Deacon maakt een aardig popliedje ( ’You’re my best friend’) en Roger Taylor toont spierballen (’I’m in love with my car’). Allemaal goed, maar niet bijzonder.

Dan slaat Mercury voor de eerste keer toe. Door in een paar minuten één van de tederste liefdesliedjes ooit te delen. ’Love of my life’ zal de jaren daarna tijdens concerten een publieksbreed koor krijgen.

En dan gebeurt het buitengewone, tegen het einde van dit album. De band zingt ’Is this the real life. Is this just fantasy’. De piano valt in en er ontvouwt zich iets wat nog nooit is vertoond. Opera meets rock. In een lied van zes minuten gebeurt meer dan bijna alle andere bands in hun hele oeuvre wisten te bereiken. Alleen al deze zin: ’Mama, just killed a man’. De rest is Popgeschiedenis met een vette hoofdletter. En dáárom is ’A night at the opera’ een classic album.

Klik hier voor de Vrij Magazine Spotify Classic Album Playlist.

Meer nieuws uit Lifestyle

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.