Brug Krommenie blijft langer dicht. Autoverkeer eind dit jaar wel weer over twee rijbanen

De kapotte brug bij Krommenie.© foto marcel molle

Frans van den Berg
Krommenie

De brug in Krommenie blijft voorlopig dicht voor het scheepvaartverkeer. Wel kan het verkeer vanaf eind dit jaar weer over twee rijstroken richting Uitgeest.

„Een aannemer heeft onderzoek gedaan en heeft aangegeven de brug te kunnen stabiliseren. Om te voorkomen dat de scheuren in de assen van de brug verder gaan. Hij heeft hij vijf weken voorbereidingstijd nodig, zodat de klus voor het eind van het eind jaar geklaard kan zijn. De brug is tijdens het werk een week afgesloten, maar daarna kan het autoverkeer weer over twee rijbanen over de brug”, laat woordvoerster Selina Douma van de provincie weten. De bruggen liggen in de drukke verkeersweg N203.

Momenteel is een van de twee rijbanen voor het verkeer afgesloten en dat leidt in de avondspits tot files richting Uitgeest. Na de werkzaamheden blijft de beperking voor zwaar vrachtverkeer (boven de 50 ton)nog wel gelden voor deze ophaalbrug uit 1932.

Tijdens de werkzaamheden wordt meteen verder onderzoek gedaan naar de staat van de brug en wordt bekeken wat het beste kan worden gedaan. Of het nog mogelijk en zinvol is de assen van de brug te repareren of te vervangen. De brug staat immers op de nominatie om in 2026 te worden vervangen door een nieuwe brug. Maar eerst wordt in 2025 nog een nieuwe brug geplaatst op de plek van de basculebrug (tussen de ophaalbrug en de spoorbrug in).

Daar staat tegenover dat wanneer er niets wordt gedaan, de brug de komende jaren buiten bedrijf blijft en daardoor geen scheepvaart mogelijk is. Dat treft de pleziervaart, waarbij de grote zeilboten nu al moesten omvaren omdat de route over de Zaan geen optie is vanwege de kapotte Coenbrug.

Lees ook: Vloerenfabrikant Forbo en zeilers gedupeerd door kapotte brug Krommenie: ’Dit is het worstcasescenario waar we al die tijd voor vreesden’

Maar bovenal is vloerenfabrikant Forbo de dupe. Twee tot drie keer per maand komt een binnenvaarttanker met lijnolie. Zolang die niet kunnen varen, moet deze basisgrondstof met vrachtwagens worden aangevoerd. Een scheepslading staat gelijk aan zo’n twintig (tank)vrachtwagens. Dat betekent meer verkeer en vooral hogere kosten voor Forbo, die de rekening dan zeker bij de provincie zal neerleggen.

Meer nieuws uit Zaanstreek-Waterland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.