Reizigers Schiphol nog maanden de pineut: ’Het hele winterseizoen worden stoelen geschrapt’

Yteke de Jong en Koen Nederhof
SCHIPHOL

De Nederlandse vakantieganger is nog maanden de pineut. Schiphol wil het hele komende winterseizoen stoelen schrappen voor vertrekkende passagiers. Dat zegt operationeel directeur Hanne Buis van Schiphol tegen De Telegraaf. Ook is het nog niet duidelijk wat er in de zomer zal gebeuren.

De hele winter nog moet Schiphol aan de rem trekken. Doordat de problemen bij de beveiliging maar niet worden opgelost, zijn luchtvaartmaatschappijen, reizigers en de toeristische sector tot en met eind maart de dupe. Dagelijks kunnen slechts gemiddeld 46.000 mensen vertrekken vanaf de luchthaven, in de vakanties stijgt dat naar 50.000, vertelt Buis.

Lees ook: KLM tekent protest aan bij Schiphol om voortdurende beperkingen passagiersaantallen

„We gaan niet langer varen op hoop en prognoses van beveiligingsbedrijven, die vaak minder kunnen leveren dan ze verwachten. We moeten uitgaan van de realiteit. Met deze aantallen bieden we voorspelbaarheid”, zegt ze. De reiziger weet zo dat de vakantie doorgaat, de luchtvaartmaatschappij kan stabiel opereren en de medewerkers kunnen het werk aan.

Schimmenspel

Hoe groot de capaciteitsreductie precies is, blijft zo een schimmenspel. Volgens Buis vertrokken in de winter van 2019/2020 gemiddeld per dag 53.000 mensen. Bronnen in de luchtvaart melden echter dat er sprake is van een reductie van 22 procent. Daarbij lijkt een definitiekwestie de oorzaak; Buis rekent met passagiers, de sector met het maximum aantal stoelen dat in de verkoop had gekund als Schiphol maximaal presteerde.

Feit is dat de reiziger de dupe is. Bovendien, zegt Buis, zullen de rijen niet direct weg zijn. „Omdat we zoveel mogelijk mensen willen laten vliegen, zullen er soms rijen staan. Maar niet meer in de mate zoals op sommige momenten afgelopen zomer.”

Boven het voorjaar en de zomer van 2023 hangen nog flinke vraagtekens. Donderdagochtend lekte via Tom van Apeldoorn van TravMagazine een deel van de documenten die met airlines zijn gedeeld uit. Hij speelde het door aan De Telegraaf, waarna meerdere bronnen het bestaan bevestigden.

In een grafiek is te zien hoe in 2019 de luchthaven in de lente en zomer zo’n 860.000 passagiers per week aankon. De komende zomer is dat zo’n 610.000 per week. Schiphol heeft daarbij een positief en een negatief scenario, wat betekent dat er een bandbreedte is. Een capaciteitsreductie van 250.000 per week komt neer op zo’n 27 procent. Dat betekent dat dagelijks zo’n 60.000 passagiers kunnen vertrekken vanaf de luchthaven, veel minder dan in 2019 en ook minder dan in afgelopen zomer.

Vraagtekens

Buis geeft aan dat Schiphol daarmee niet heeft willen aangeven wat de prognose is. „Voor de zomer zullen we de normale capaciteit opgeven. Maar we willen aan airlines ook aangeven dat we niet doen alsof er niets aan de hand is. Dat we niet blind zijn voor de krappe arbeidsmarkt waarin we opereren. Dat hebben we willen laten zien”, vertelt ze.

Wanneer dan wél helderheid komt over de zomer, blijft een vraagteken. „Daarvoor is het nu nog te vroeg. We vertrouwen erop dat de maatregelen die we nu nemen de komende maanden effect hebben.”

Die maatregelen worden de komende dagen bekend. Beveiligers krijgen meer loon, betere roosters en betere rustruimtes. De vraag borrelt op waarom dat niet eerder is gedaan. Buis: „We hebben honderden opties overwogen of onderzocht. De zomerbonus zorgde niet voor meer instroom, maar nadat hij is afgeschaft, zien we ook niet meer uitstroom.”

De vraag is waarom Schiphol niet meer betaalt dan anderen. „Roosters, rustruimtes en beloning spelen een rol. Samen met de bonden en beveiligingsbedrijven komen we met een voorstel waarmee we hopen dat beveiligingsbedrijven meer personeel trekken.” Desondanks eist de reis- en luchtvaartwereld dat de knip wordt getrokken om de salarissen enorm op te plussen. Dat kost geld, maar de verliezen voor de toeristische sector in binnen- en buitenland zullen oplopen tot een veelvoud ervan. De schade bij airlines, touroperators en reizigers loopt nu al in de honderden miljoenen.

Luchtvaartmaatschappijen niet blij met Schiphol

(ANP) De in Nederland actieve luchtvaartmaatschappijen zijn niet blij met de beslissing van Schiphol om het aantal reizigers ook in het komende winterseizoen te reduceren om daarmee de drukte door personeelstekorten aan te kunnen. Koepelorganisatie BARIN vindt dat het tijd wordt dat maatschappijen de kwaliteit krijgen waarvoor ze betalen. BARIN-voorzitter Marnix Fruitema zei op Radio 1 ook een stijging van de ticketprijzen te verwachten.

BARIN werd vorige week geconfronteerd met een ad-hocverzoek van Schiphol om de capaciteit op bepaalde dagen dezelfde week te beperken. Daar kwam donderdag een nieuw verzoek voor verdere beperkingen in het winterseizoen bovenop.

Volgens BARIN plannen luchtvaartmaatschappijen hun bemanning, grondpersoneel, vluchten en andere zaken niet per week. "Deze ad-hocverzoeken van Schiphol tonen aan dat zij hun planning niet onder controle hebben", zo klinkt het.

De koepelorganisatie roept Schiphol op zo snel als mogelijk een akkoord te bereiken over betere arbeidsvoorwaarden op de luchthaven. Dat zou ook op korte termijn zijn beloofd.

Verder hebben de maatschappijen Schiphol laten weten een zogenoemde Service Level Agreement te willen sluiten. Daarin staan specifieke kwaliteitsdoelstellingen. "Op dit moment betalen alle luchtvaartmaatschappijen honderden miljoenen euro's aan luchthavengelden, ongeacht de service die Schiphol levert. Dit is in geen enkele zakelijke relatie acceptabel en dat moet veranderen", aldus BARIN. De koepelorganisatie wijst in het bijzonder naar de verhoging van de luchthaventarieven met 37 procent die Schiphol eerder aankondigde.

Meer nieuws uit Uitgelicht

Meest gelezen