Steeds meer openbare laadpalen in Drechterland

Drechterland krijgt meer laadpalen voor elektrische auto’s.© Foto Mediahuis / Cees Beemster

Cees Beemster
Hoogkarspel

Drechterland krijgt steeds meer openbare laadpalen voor auto’s die op elektra rijden. Er zijn er nu veertien, maar elf nieuwe laadpalen zijn in aantocht.

Bij de gemeente zijn de laatste tijd meerdere verzoeken van bewoners binnengekomen voor toestemming voor de komst van elektrische oplaadpunten. De verzoeken worden doorgaans ook gehonoreerd.

Dit betekent bijvoorbeeld dat er recent twee openbare parkeerplaatsen langs de Kaasfabriek in Hoogkarspel zijn aangewezen waar straks auto’s elektrisch kunnen worden opgeladen. In eerste instantie komt hier één oplaadpaal met twee aansluitpunten voor twee auto’s, maar dit worden twee oplaadpalen zodra hier behoefte aan is.

(Tekst gaat door onder de foto)

Een openbare laadpaal voor elektrische auto’s langs de Hertog Willemweg in Hem.© Foto Mediahuis / Cees Beemster

Ook langs de Laurier in Hoogkarspel en in de Anjerstraat in Hoogkarspel komt een laadpaal voor twee parkeerplekken. Hetzelfde geldt voor de Nieuwstraat in Venhuizen en de Osseweid in Venhuizen. De gebruikers van de laadpalen betalen de afgenomen stroom. Hoeveel hangt af van de tarieven die de beheerder van de betreffende laadpaal hanteert en van het bedrijf waar de laadpas wordt afgenomen.

Voorwaarden

Iedereen die woont of werkt in Drechterland, in het bezit is van een elektrische of een plug-in hybride auto en niet de mogelijkheid heeft om de auto op eigen terrein op te laden, kan een laadpaal aanvragen bij de gemeente. Die laadpaal is dan wel voor openbaar gebruik.

Hierbij gelden nog wel de voorwaarden dat er binnen een loopafstand van 300 meter van het opgegeven adres geen andere laadpaal aanwezig is, dat de laadpaal goed zichtbaar is vanaf de openbare weg. Daarnaast mag de laadpaal niet onder de kruin van een boom, voor een raam van een woning of voor een voordeur staan.

(Tekst gaat door onder de foto)

Een al bestaande openbare laadpaal voor elektrische auto’s langs de Hertog Willemweg in Hem.© Foto Mediahuis / Cees Beemster

Gebruikers mogen bovendien geen laadkabel op de openbare weg plaatsen om de auto voor de deur op te laden. Met een technische check wordt gekeken of de locatie voor de laadpaal geschikt is, vooral of er binnen honderd meter een stroomkabel ligt. Als er een kabel langer dan honderd meter nodig is, zijn de kosten voor de gemeente. Tussen de laadpaal en de stoeprand is minimaal 45 cm, achter de laadpaal is minimaal 50 cm vrij voor onderhoud van de laadpaal.

Stroomnet overbelast

Het aantal laadpalen in Drechterland blijft voorlopig toenemen, ook bij particulieren thuis. Doordat het aantal elektrische auto’s in ons land toeneemt, zijn er overal meer openbare oplaadpunten nodig. Volgens het vaktijdschrift Auto Week zijn er in 2025 duizenden buurten in Nederland waar meer laadpalen nodig zijn. Maar volgens het kennis- en innovatiecentrum ElaadNL in Arnhem kunnen die in de huidige situatie niet worden geplaatst omdat het stroomnet overbelast raakt.

„In Drechterland is er nog geen sprake van dat openbare laadpalen niet kunnen worden geplaatst”, vertelt gemeentewoordvoerder Anouk Bosgoed. „Of dit over drie jaar wel het geval is, kunnen wij nog geen uitspraken over doen. Vooralsnog hebben wij daar geen signalen over gehad van MRA-Elektrisch, de partij met wie wij samenwerken om de laadpalen te realiseren, of de netbeheerder Liander.”

Lees ook: Stekkerstress voor reizigers: laadpalen op veel plekken over de grens nog ver te zoeken

Meer nieuws uit West-Friesland

Meest gelezen