Meestal mag je een miskoop niet ruilen, maar soms is de Noppes genadig | column

Ate Vegter

Donderdag gaan we naar de kringloop in Purmerend. Dat is al vragen om moeilijkheden, want normaal gaan we op vrijdag naar de Noppes in Volendam en als er iets is wat problemen kan veroorzaken dan is dat afwijken van je normale routine, wat vele out-of-the-boxdenkers ook mogen beweren. Ik doe dingen graag op een vertrouwde manier en mijn comfortzone heet niet voor niets zo.

Maar ja, we moeten die donderdag naar de milieustraat om wat hout weg te brengen, vrijgekomen bij de laatste verbouwing, en dan hebben we ook nog wat spulletjes die zonde zijn om weg te gooien en goed voor de Noppes. We kijken ook nog even binnen. Ik verdenk ons er zelfs van dat dat de enige echte reden is waarom we gaan. Lief speurt naar voordelige merkkleding tussen de H&M-metjes en ik vind altijd wel boeken voor de buitenbieb.

Even later rekenen we af en stappen we in de auto. ’Ik zag nog een mooie rooie fauteuil, met voetenbankje.’ zegt Lief. Ik wil wegrijden, maar mijn nieuwsgierigheid wint het: ’Laten we dan nog even gaan kijken.’ We lopen weer naar binnen naar de stoere lederen combinatie. Knalrood. En ik weet niet hoe het komt, maar even later hebben we betaald en staan we het ding in de kofferbak te proppen, wat maar net lukt, want we hebben sinds enige tijd geen station meer maar een 40 jaar oude Volvo 240 sedan. Thuis ruilen we het setje in voor onze eigen heerlijk zittende maar zeer bejaarde bruine lederen fauteuil. We hebben gelijk spijt. Het is geen gezicht, maar wel etenstijd dus te laat om nog te bellen.

De volgende ochtend bel ik Noppes en ik vraag of we de stoel mogen ruilen. Bij wijze van uitzondering mag het. We krijgen geen geld terug, maar mogen het bedrag van de stoel direct besteden. Nu voelt het alsof alles gratis is en even later staan we met kleren, boeken en een nieuw lichtroze vloerkleed weer bij de kassa. Missie volbracht. Warme douche voor Noppes.

Meer nieuws uit Zaanstreek-Waterland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.