Geen post meer, maar steeds weer inloggen op verschillende websites: waarom? | column

Frans van den Berg

De postbode heeft bij ons weinig werk. Slechts een enkele keer gaat er iets door de brievenbus. Logisch, steeds meer organisaties zijn overgestapt op mail. Wel zo handig en het scheelt papier.

Maar is het echt zo handig? Neem deze: „Dit is een herinnering van een ongelezen bericht in uw Berichtenbox op MijnOverheid. Log in op MijnOverheid om het bericht te bekijken. Mogelijk moet u naar aanleiding van dit bericht actie ondernemen. Lees het daarom op tijd. Met vriendelijke groet, MijnOverheid.”

Beleefd is die MijnOverheid dus wel, maar ook dwingend. Oké, ik zie nog wel dat het bericht afkomstig is van belastingdienst Gouwe-Rijnland. Dus iets van het hoogheemraadschap. Toch maar inloggen. DigiD weer nodig. Daar weer inloggen. Zoals verwacht de rekening voor de zuivering van het rioolwater en de bijdrage aan de droge voeten. En moet ik nu als de wiedeweerga geld overmaken om straks een aanmaning voor te zijn? Nee, toch niet. Het wordt in termijnen automatisch afgeschreven.

Nog zo’n mail. Maar nu van de bank, AbnAmro. „Uw uniform pensioenoverzicht 2021 staat voor u klaar in uw persoonlijk pensioenportaal.” Ook hier moet je met je DigiD inloggen. Laat maar zitten.

Mijn andere bank kan er ook wat van. „Je hebt belangrijke post van ING. Je hebt een bericht over ’Aanpassing voorwaarden creditcard’. Lees het veilig in je app of in Mijn ING. Is een bericht extra belangrijk, dan krijg je ook een email. Zoals nu. Dan mis je niets”, stelt Annet van der Hoek, directeur klantenservice.

Nou Annet, als het zo belangrijk is, waarom leggen jullie in datzelfde mailtje dan niet even uit wat die belangrijke aanpassing is. Hoeveel moeite is dat?

De hele dag overal maar inloggen. Het is om gek van te worden.

Meer nieuws uit Zaanstreek-Waterland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.