Niet harder dan dertig bij recreatiegebieden! ’Dan kan mijn zoon wellicht alleen naar school fietsen’

Het stadsstrand in ontwikkeling langs de Westerdijk.© Archieffoto Hans van Weel

Faralda Houthuijsen
Hoorn

Ruim vier van de vijf lezers vinden dat de maximaal toegestane snelheid bij recreatiegebieden, en zeker op de Westerdijk in Hoorn, omlaag moet. Zowel voor-, als tegenstanders verwachten wel controle, anders heeft bijstelling geen nut.

„Bij een recreatiegebied heb je te maken met allerlei leeftijdsgroepen die zich vrij bewegen”, ziet Melissa Warnars uit Hoorn. „Je moet er niet aan denken dat er gevaarlijke situaties ontstaan, waar bijvoorbeeld kinderen bij betrokken zijn. 30 km/u draagt bij aan grotere veiligheid.”

„Kernen van steden en dorpen en situaties rondom recreatiegebieden zouden een stuk verkeersveiliger worden als er een snelheidsbeperking van 30 km/u ingesteld wordt”, meent Jan Noorman uit Enkhuizen. „Denk eens aan Berkhout, Bobeldijk en de Hulk, waar veel schooljeugd fietst en welke gevolgen het daar al heeft gehad. Ook het scheurende sluipverkeer zal aanzienlijk minder worden.”

Mattijs uit Scharwoude denkt eveneens aan de jeugd en sluipverkeer: „Ik fiets tweemaal daags naar Hoorn over de dijk om mijn kind naar school te brengen en word regelmatig afgesneden door automobilisten die met hoge snelheid nog proberen te passeren. Als de A7 vaststaat, is het zelfs echt gevaarlijk op de dijk. 30 km/u lijkt mij heerlijk! Wellicht dat ik dan mijn zoon zelfs alleen naar school laat fietsen.”

Veel stemmers vinden het invoeren van een 30 km/u-limiet niet ver genoeg gaan. Zo stelt Jan Goudriaan uit Hoorn voor om stoplichten te plaatsen bij de toegang tot het stadsstrand en zijn stadsgenoot Ed de Raaf vindt een beperking voor motorrijders een goed idee. Ben de Croock, eveneens uit Hoorn, wil juist vrachtwagens verbieden.

Theo Hart uit Venhuizen vindt dat zoveel mogelijk snelverkeer moet worden geweerd uit recreatiegebieden: „Verkeer moet wel met aangepaste snelheid naar de parkeermogelijkheid worden gestuurd en doorgaand verkeer moet onmogelijk worden gemaakt.”

Marieke Wenning uit Hoorn stemde voor verdere snelheidsbeperking, maar is voorzichtig: „Ik snap de verleiding om hard te rijden op de dijk. Hij leent zich er echt voor. Maar het is gevaarlijk, dat snap ik ook. Misschien eerst 50 km/u proberen voordat het 30 wordt?”

Eén op de vijf stemmers vindt verlaging van de snelheidslimiet geen goede zaak, zoals Piet Kaagman uit Grootebroek: „Deze weg ligt niet door bebouwing. Om deze reden wordt hij ook niet gezien als 30 kilometergebied. Beter is het om een parkeerplaats buitendijks aan te leggen, eventueel gecombineerd met een fietspad. De hoge snelheden vallen ook wel mee door bochten en drempels.”

„Leer eerst eens mensen verantwoord deel te nemen aan het verkeer”, stelt Léon Schaaf uit Blokker voor. „Daarnaast ben ik van mening dat de raad het slechts heeft over de voordelen voor het stadsstrand en zich niet realiseert welke (over)last het met zich meebrengt.”

P.v.D. uit Avenhorn vindt andere zaken dan snelheid belangrijk: „Ik rijd meer dan 60.000 kilometer per jaar en kom zoveel ergernissen tegen die niet over auto’s en vrachtwagens gaan. Maak een losse fietsstrook, heel veel fietsers en motorrijders zijn dagjesmensen die nergens naar kijken en zomaar stilstaan op de weg om over te steken waar dat niet kan. Misschien moeten we het veiliger maken voor de automobilist die de weg betaalt met wegenbelasting en bpm enzovoorts.”

De nieuwe stelling staat inmiddels online. Stemmen en een motivatie achterlaten kan via onderstaand formulier:

Meer nieuws uit West-Friesland

Meest gelezen