Leve de vooruitgang: maar wat wordt het onpersoonlijk | column

Ariane Blees

,,Zegt u het maar.’’ Het meisje kijkt me vriendelijk aan, maar zodra ik consumptie één van mijn bestelling noem, verdwijnen haar blik en vinger naar een apparaatje in haar handen om er een eeuw lang niet meer van los te komen. Ik wacht. En wacht. En ik heb alleen nog maar ’rode wijn’ gezegd.

Allemachtig. Lang leve de blocnote en de pen, denk ik. Dit ging vroeger toch maar even zes keer zo snel. Maar zelfs een eeuw gaat voorbij en het kind kijkt me ineens weer aan. ,,Sorry hoor, hij had even geen verbinding.’’ Jaja, denk ik, geef hem maar de schuld. Zij had ook geen verbinding, namelijk niet met mij. Het leven wordt steeds onpersoonlijker. Ik noem nu mijn hoofdgerecht, waarna haar blik direct weer in dat k… schermpje verdwijnt. Mijn tafelgenoot heeft ze zelfs nog geen moment aangekeken.

Maar het wonder geschiedt, onze bestelling is op een gegeven moment geregistreerd. Ik denk alleen dat ze in diezelfde tijd van alle tafels in het restaurant de orders met pen en papier had kunnen opnemen. Afijn. Nog steeds naar haar hand kijkend hoor ik: ’Komt eraan!’, en ze loopt weg. Ik denk dat er straks een drone aan komt vliegen met de wijn en daarna een rijdende robot met het hoofdgerecht. Mag ik hopen zelfs, want als de verbinding opnieuw uitvalt komt er helemaal niks.

Die ochtend was ik bij de balie van een dierenzaak getuige van een vergelijkbaar tafereel. Ik wachtte netjes want er was iemand voor mij. Het duurde nogal en dan ga ik me op een gegeven moment altijd afvragen waarom. Welnu, mijn voorganger had iets gekocht, waarop een medewerkster aan het klikken en scrollen sloeg, want de aankoop moest geregistreerd worden. Was kennelijk hoogst ingewikkeld, want minutenlang zei niemand iets. Ik hoorde alleen maar dat geklik en zag een paar starende ogen in een scherm.

Klant en ik waren volkomen uit beeld en schoten wortel, dus knoopten we maar een praatje met elkaar aan. ,,Wat wordt alles toch onpersoonlijk hè’’, verzuchtte hij. Ik kon hem alleen maar gelijk geven. ,,Stomme vooruitgang.’’

Meer nieuws uit Zaanstreek-Waterland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.