Enkhuizen wil historische schepen zonder geldige papieren weren

Charterschepen aan de Gependam in Enkhuizen.© Archieffoto

ANP
ENKHUIZEN

De gemeente Enkhuizen gaat samen met de gemeente Harlingen onderzoeken of historische zeilschepen zonder geldige papieren geweigerd kunnen worden uit hun havens. Daarmee reageert burgemeester van Harlingen Ina Sjerps op het onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) naar historische zeilschepen. Dat werd ingesteld na een dodelijk ongeluk op de Waddenzee eind augustus.

Bij dat ongeluk op een zeilschip kwam tijdens een schoolreisje een 12-jarige meisje uit Den Haag om het leven na het afbreken van een giek. De Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) concludeerde vorige week dat houtrot de giek had aangetast. De ILT besloot 250 historische schepen, ook wel de bruine vloot genoemd, te controleren. Bij die controle bleken 39 zeilboten geen geldige papieren te hebben. Deze schepen mogen van de inspectie niet meer varen.

Lees ook: Bruine vloot reageert verslagen op dodelijk ongeluk meisje (12) op oud zeilschip. ’Hoe heeft dit kunnen gebeuren?’

In Harlingen en Enkhuizen ligt het grootste deel van de bruine vloot. Burgemeester Sjerps wil met het weren van schepen zonder geldige papieren die vloot „toekomstbestendig” maken. „We vinden het een prachtige sector maar die moet wel veilig zijn. Dat is kennelijk nu onvoldoende want niet elk schip heeft een certificaat. Daarom willen wij als gemeente kijken of we het hebben van een certificaat kunnen koppelen aan de ligplaats.”

Lees ook: Inspectie legt 39 van de 250 historische zeilschepen die de bruine vloot telt aan de ketting

Een aantal van de schepen die van de inspectie niet mogen varen ligt volgens Sjerps in de haven van Harlingen. Hoeveel dat er precies zijn kan ze niet zeggen.

Onbegrijpelijk

Het is „onbegrijpelijk” dat schippers zonder geldige papieren rondvaren, zegt directeur Paul van Ommen van brancheorganisatie voor de chartervaart BBZ in reactie op het rapport van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De dienst onderzocht de zogeheten bruine vloot van historische zeilschepen naar aanleiding van een dodelijk ongeluk waardoor 31 augustus een 12-jarig meisje om het leven kwam.

(tekst gaat verder onder de foto)

Paul van Ommen.

Van Ommen zegt dat „een groep schippers kennelijk denkt dat het niet over hen gaat en het tuigage-certificaat laat verlopen en gewoon doorvaart.” Historische zeilschepen hebben diverse certificaten nodig, waaronder bijvoorbeeld voor de tuigage, waar onder meer de mast en giek bij horen. Bij het ongeluk op de Waddenzee van 31 augustus brak de giek af, waardoor scholiere Tara van het Dalton Den Haag om het leven kwam. Volgens de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) kwam dat door houtrot. Het politieonderzoek naar de toedracht van het ongeluk loopt nog.

Ook zegt BBZ in 2019 al aan toenmalig minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) te hebben gevraagd om meer toezicht en een openbaar register waar certificaten te controleren zijn. „De minister zei: ’wij kunnen dat niet’.” Van Ommen noemt het huidige inspectiesysteem van historische zeilschepen „gebrekkig.” Eerder waren er al dergelijke dodelijke ongelukken met historische zeilschepen. Van Ommen zegt dat ongevallen en missers voor reflectie zouden moeten zorgen bij schippers. „Als de reflectie van de schipper op een certificaat dat niet klopt doorvaren is, vraag ik me af waar die figuur mee bezig is”, zegt hij.

Naar aanleiding van het dodelijke ongeluk stellen scholen die bijvoorbeeld zeiltrips boeken „kritische vragen” en worden trips uitgesteld, verschoven of geannuleerd, aldus Van Ommen.

Van Ommen vraagt zich ook af waar de groep van 39 schepen van de bruine vloot die van de inspectie nu niet mogen uitvaren, vandaan komt. Uit de controle bleek dat van de in totaal 250 schepen er 39 geen geldige certificaten hebben. Eén schip heeft een vaarverbod gekregen, de inspectie handhaaft op de andere schepen die niet mogen varen.

Lees ook: Minderjarig meisje overleden door afbreken giek bij Terschelling

Meer nieuws uit West-Friesland

Meest gelezen