Hoezo scoort Stede Broec qua klantvriendelijkheid slecht, wil fractie weten

Het gemeentehuis van Stede Broec.© archieffoto

Tanja Koopen
Bovenkarspel

Hoe komt het dat Stede Broec qua klantvriendelijkheid als slechtste gemeente uit de bus komt in een onderzoek van Pricon?

Dat wil Open en Duidelijk Stede Broec weten van het college. De fractie is geschrokken van de uitslagen van een onderzoek van klantcontactbeheerder Pricon.

De West-Friese gemeenten scoren allemaal slecht als het gaat om hun bereikbaarheid via de mail. Een ontvangstberichtje terugmailen doet volgens Pricon vrijwel geen gemeente in deze regio. Ook Enkhuizen, Stede Broec en Drechterland. Alleen Stede Broec reageerde heel traag op simpele vragen via de mail: na drie weken wachten was nog geen antwoord binnen. ODS wil weten hoe dat kan en of het college zich hierin herkent.

Ambities

De fractie wijst bovendien op de gemeentelijke ambities op het gebied van dienstverlening, ten opzichte van de realiteit. Het streefcijfer was bijvoorbeeld in 2021 dat tachtig procent van de terugbelnotities binnen twee werkdagen wordt afgehandeld. Dat was vorig jaar slechts 54 procent. De bedoeling is dat tachtig procent van de inwoners op de website direct een antwoord op een vraag vindt. Dat is in de praktijk 60 procent.

(Tekst gaat door onder de foto)

Janneke Visser (ODS): ’Verbaasd’© Foto Hoekstra

De fractie onderstreept dat de resultaten uit het onderzoek behoorlijk onder de norm zijn en wil weten of er een actieplan is om dienstverlening te verbeteren. Fractievoorzitter Janneke Visser: „Wij wisten niet beter dan dat we goed zaten op het gebied van dienstverlening. Waarom duurt een reactie krijgen drie weken? Dat wil je als gemeente niet en dat verbaast ons.”

Het verbaast de fractie ook dat Stede Broec binnen de SED, waarmee de gemeente toch één ambtelijke organisatie vormt, slechter scoort dat Enkhuizen en Drechterland. „Dat zou niet moeten.”

Dat vindt ook burgemeester Ronald Wortelboer vreemd. „Wij zoeken uit hoe het zit. Ik begrijp dat één vraag gemaild is naar de drie gemeenten met dezelfde naam. Misschien heeft het daar mee te maken. Dat de vraag al beantwoord was. Maar we hebben sowieso dezelfde backoffice.”

(Tekst gaat door onder de foto)

burgemeester Ronald Wortelboer: ’Onderzoek’© Hélène de Bruijn

Hij wil op voorhand geen conclusies trekken. Stede Broec houdt zelf ook onderzoeken naar klanttevredenheid. „Die zijn breder en daar komt iets anders uit. Ook wij hebben te maken met krapte en hoge werkdruk, waardoor wel eens meer tijd nodig is, maar dat we nergens op reageren, dat herken ik zeker niet.”

Lees ook: West-Friese gemeenten laks met reageren op vragen via mail. Stede Broec is de traagste

Meer nieuws uit West-Friesland

Meest gelezen