Schiphol negeert aangedragen oplossingen voor het personeelstekort dat tot chaos leidde

Reizigers tijdens het wachten in lange rijen buiten op Schiphol, voorafgaand aan het Pinksterweekend.

Reizigers tijdens het wachten in lange rijen buiten op Schiphol, voorafgaand aan het Pinksterweekend.© Archieffoto ANP / Robin van Lonkhuijsen

Schiphol

Om te voorkomen dat Schiphol ver terug moest in de capaciteit deze zomer zijn tal van oplossingen aangedragen. Maar tot verbijstering van reis- en luchtvaartwereld zijn die op verschillende niveaus afgewezen of worden ze pas nu bekeken. Dat blijkt uit een reconstructie.

In de overleggen met reisgiganten en luchtvaartmaatschappijen werd geopperd om extra mensen, studenten, uitzendkrachten, militairen of marechaussees in te zetten. Ook een verruiming van vliegtijden op Schiphol en in de regio lag op tafel. Geen enkele maatregel haalde de eindstreep, waardoor de sector en de reiziger de dupe zijn. Dat er tegelijkertijd is gewerkt aan een krimpplan voor de luchthaven, zorgt voor wantrouwen.

Dat er ingegrepen moest worden, bleek dit weekend wel. Opnieuw stonden reizigers op Schiphol uren in de rij. Ook op Eindhoven Airport liep de rij tot buiten de terminal, deels door ’vroegkomers’.

Lees ook de reconstructie: Allerlei oplossingen voor chaos Schiphol, maar ze werden allemaal afgewezen of niet onderzocht | reconstructie

Meer nieuws uit Uitgelicht

Meest gelezen