Tien hulpvaartuigen marine worden vervangen door acht nieuwe exemplaren met een klimaatneutrale aandrijving. Wie de schepen gaat bouwen, is nog onbekend

Op de voorgrond het te vervangen hydrografische opnemingsvaartuig Zr.Ms. Snellius.© Foto Defensie

Van onze verslaggever
Den Helder

De tien hulpvaartuigen van de Koninklijke Marine worden vervangen door acht nieuwe exemplaren. De vaartuigen doen uiteenlopende ondersteunende taken en bereiken de komende jaren het einde van hun levensduur.

Staatssecretaris Christophe van der Maat informeerde de Kamer donderdag over het einde van de onderzoeksfase. Gekozen is voor vier zeegaande vaartuigen en vier duikvaartuigen. Alle acht hebben klimaatneutrale aandrijving. De vaartuigen worden voorzien van dual fuel op methanol. In principe draaien ze op klimaatneutraal geproduceerde methanol maar als dat niet voorhanden is, gebruiken ze grijze methanol of diesel.

Op dit moment heeft de marine vijf zeevarende hulpvaartuigen en vijf havenduikvaartuigen. Defensie laat de hulpvaartuigen ontwerpen en bouwen door een nog te selecteren Nederlandse scheepswerf.

Het is de bedoeling ze alle acht met één gecombineerd contract te kopen. Ook het onderhoud wordt in het contract opgenomen. Dit gebeurt om de onderhoudstaken van de marine te verminderen. De vier nieuwe zeegaande vaartuigen worden voor een overgroot deel hetzelfde. De vier nieuwe duikvaartuigen worden helemaal hetzelfde.

Het doel is de nieuwe hulpvaartuigen in de periode 2026-2030 in gebruik te nemen. Enkele van de huidige zeegaande hulpvaartuigen worden vervangen voordat hun levensduur voorbij is. Defensie kiest hiervoor omdat het aaneengesloten vervangen van grotendeels dezelfde schepen efficiënter is.

Met de bouw is tussen de 250 miljoen en 1 miljard gemoeid. Naar verwachting wordt in 2024 bekend wie de schepen gaat bouwen.

Meer nieuws uit Noordkop

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.