FNV dreigt met acties op Schiphol vanaf 1 juni om hoge werkdruk
De FNV dreigt met grootschalige acties op Schiphol omdat de werkdruk op de luchthaven veel te hoog blijft voor onder meer beveiligers en afhandelaars van bagage. De vakbond wil dat er voor 1 juni een akkoord is met de luchthaven over het verlichten van de werkomstandigheden.
„Er moet iets groots gebeuren”, zegt campagneleider Joost van Doesburg van de FNV. De afgelopen dagen was het weer erg druk op de luchthaven. „Ik ben geschokt en de leden zijn gefrustreerd”, zegt Van Doesburg over de drukte van zondag en maandag. „Het loopt volledig uit de klauwen. Personeelsleden vallen letterlijk om.” Volgens Van Doesburg gaan beveiligers en afhandelaars de enorme drukte op Schiphol niet volhouden tot na de zomervakantie.
Lees ook: Schiphol opnieuw toneel van ’zeer gevaarlijke’ chaos
Eerder liet de FNV weten dat er voor de zomer een akkoord moest komen. De vakbond wil dat het aantrekkelijker wordt om op Schiphol te werken en dat de hoeveelheid werk wordt aangepast aan de hoeveelheid beschikbare werknemers. Om dat voor elkaar te krijgen moet volgens de vakbond ook het aantal vluchten worden gereduceerd. Van Doesburg praat woensdag verder met een afvaardiging van de luchthaven, maar wilde niet zeggen of topman Dick Benschop van Schiphol daarbij aanwezig is.
Volgens Van Doesburg negeerde Schiphol maandenlang waarschuwingen vanaf de werkvloer. Ook hadden personeelsleden verwacht dat het na de meivakantie wat rustiger zou worden, maar dat is niet het geval.
Schiphol rekent tot aan de zomervakantie dagelijks op passagiersaantallen die vergelijkbaar zijn met die van tijdens de meivakantie. Toen moesten vluchten moesten worden geannuleerd op de luchthaven door drukte en personeelstekorten. Ook moesten er vluchten uitwijken naar Rotterdam en Eindhoven.
De luchthaven zegt in een reactie momenteel een „intensief gesprek met de FNV over de arbeidsvoorwaarden” te voeren. „Deze gesprekken zijn constructief. De streefdatum om voor 1 juni tot een akkoord te komen is bekend en een gezamenlijk doel”, zo luidt een verklaring. Ook met luchtvaartmaatschappijen wordt gepraat over een aanpak voor deze zomer. Verder geeft de luchthaven desgevraagd aan dat topman Benschop betrokken is bij de onderhandelingen met FNV.
Gemiste vluchten
Zeker tientallen passagiers lijken dagelijks een vlucht vanaf Schiphol te missen door de drukte. In claims gespecialiseerde bedrijven Aviclaim en EUclaim zeggen veel gebeld te worden door reizigers die informeren waar zij in zo’n situatie recht op hebben. Ook komen claims binnen van passagiers die geld willen zien voor hun gemiste vlucht, maar daar hebben zij volgens de organisaties geen recht op.
Het wordt als de verantwoordelijkheid van de reiziger gezien om op tijd te komen bij het vliegtuig. „Dan moet je zorgen dat je er een uur eerder bent”, zegt oprichter Remco Kuilman van Aviclaim. Zijn bedrijf krijgt dagelijks tussen de twintig en vijftig vragen van mensen over een gemiste vlucht. EUclaim kon nog geen cijfers noemen, maar zegt dat er veel telefonisch geïnformeerd wordt en ook dat „heel veel claims” hierover binnenkomen.
TUI zegt druk te zijn met „het oplossen van het probleem en niet met het tellen” van mensen die hun vlucht hebben gemist. Als iemand zijn vlucht niet haalt, zegt de reisorganisatie dat er wordt gezocht naar een vervangende vlucht. Luchtvaartmaatschappijen konden vragen hierover niet direct beantwoorden.