Het is goed om het over lastige onderwerpen te hebben, ook al doe je dan niet iedereen een plezier | column

Ate Vegter

Ik kijk even naar Beau waar Eva Jinek uitgebreid vertelt over haar nieuwe serie ’De wereld van Eva’, over alle intieme zaken in het leven van een vrouw. Ik val erin op het moment dat ze vertelt over haar bevalling. Dat bevallingen veel zwaarder kunnen zijn dan je van tevoren inschat, zoals dat haar zelf ook overkwam.

Ze vertelt ook over het leven na de bevalling. Dat het lichaam tijd nodig heeft om te herstellen, dat 95 procent van de vrouwen incontinent is na een bevalling en dat je na zes weken weer zin in seks zou moeten hebben, wat lang niet altijd het geval is.

Ze zegt er nadrukkelijk bij dat het niet is om vrouwen bang te maken voor een bevalling, juist niet, maar om ze bewust te maken en het gesprek te openen. Ze wil over veel onderwerpen de schaamte doorbreken en een open gesprek voeren over normale dingen in het leven van een vrouw, zoals het eeuwige schuldgevoel van werkende moeders. Het taboe doorbreken dus. Hoppa!

Het is voor mij een openbaring, want Eva is in haar talkshow behoorlijk gesloten over haar persoonlijk leven en zaken die haar direct aangaan, en dat is bij veel andere presentatoren nog wel eens anders. Nu zit er een heel andere Eva die vanuit haar eigen ervaring heel serieus en toch ook met humor vertelt.

Ik denk dat het wel goed is dat er wat meer taboes op tafel komen. Toen in 2012 mijn prostaat verwijderd werd was ik in een keer impotent en incontinent, ook geen onderwerpen waarmee je scoort aan de cafétafel.

Ik vond het zelf niet erg, want ik was op de een of andere manier goed voorbereid en wist dat het zo zou gaan, en ik voelde me niet aangetast in mijn mannelijkheid. Maar wanneer ik erover praatte, merkte ik dat mannen het niet wilden horen en zich met griezelend afgrijzen van mij afwendden, terwijl veel vrouwen mij wel begrepen. Want ze waren zelf ook al jaren incontinent, zonder dat ze daar over praatten.

Meer nieuws uit Zaanstreek-Waterland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.