Aanvragen voor WMO worden weer binnen de gestelde termijn afgehandeld

© Foto ANP

Delano Weltevreden
Den Helder

De wachtlijsten van WMO-aanvragen zijn weggewerkt. Dat komt omdat er op een aantal vlakken flink is ingegrepen, zegt de gemeente.

Inwoners dienen aanvragen in voor bijvoorbeeld vervoer of een nieuwe rollator. De achterstanden hingen diverse partijen in de gemeenteraad de keel uit. De gemiddelde doorlooptijd vanaf het moment dat een aanvraag was ontvangen, was twaalf weken, terwijl daar wettelijk acht voor staan. Wethouder Tjitske Biersteker heeft maatregelen genomen om de achterstanden in te lopen en om nieuwe te voorkomen.

Zo is het aantal WMO consulenten in januari van dit jaar vergroot met acht extra mensen, medewerkers die tijdelijk aan het team zijn toegevoegd. Achterstallige administratieve werkzaamheden zijn weggewerkt, er is een andere manier van werken ingevoerd. Daarnaast is het WMO-team anders ingericht.

Onderzoeksperiode

Daardoor wordt de wettelijke termijn van acht weken gehaald. De onderzoeksperiode mag zes weken duren, binnen twee weken moet een beslissing zijn genomen. Daarnaast is de hoeveelheid werk met meer dan de helft afgenomen.

Wethouder Tjitske Biersteker is verantwoordelijk voor de WMO: ,,De tomeloze inzet van iedereen, van administratieve kracht tot teammanager heeft bijgedragen aan dit mooie resultaat. Ik ben vooral blij dat we onze inwoners hiermee weer kunnen bieden waar ze recht op hebben."

Omdat de aanvragen niet op tijd werden afgehandeld, heeft de gemeente zo’n vijfduizend euro aan dwangsommen betaald aan inwoners. Dat bedrag kan inmiddels hoger liggen. Er waren namelijk ook veertig ingebrekestellingen, die ook tot dwangsommen konden leiden. De achterstanden zijn door een combinatie van factoren ontstaan: meer en complexere aanvragen, hoog ziekteverzuim en krapte op de arbeidsmarkt. Daarnaast waren werkprocessen niet efficiënt ingericht.

Meer nieuws uit Noordkop

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.