Zorgen om renovatie van enige lift in flatgebouw

Nancy Ubert

Stel: je bent slecht ter been, woont hoog in een flat en de lift wordt gerenoveerd. Of dat zomaar kan, wil de 85-jarige Kitty Kruyswijk-van der Woude uit Zaandam weten.

Het kan en het moet, luidt het antwoord. Mevrouw Kruyswijk woont in een van de twee woontorens die onder VvE Sarabande vallen. In elke flat is één lift ingebouwd. Doet-ie het niet, dan ben je aangewezen op het trappenhuis. De bewoonster maakt zich zorgen: „Geen boodschappen, geen brievenbus kunnen legen, alle afspraken afzeggen, geen mantelzorg, geen bezoek, geen schoonmaak... stel dat er een noodgeval is. Ombudsteam, willen jullie je licht eens laten schijnen over de situatie?”

Bovendien heeft ze het idee dat de liften in beide flats tegelijkertijd buiten werking worden gesteld. Ze ziet liever dat men per gebouw aan het werk gaat. Dan is zo’n lift minder lang buiten gebruik.

Wouter Damen, voorzitter van VvE Sarabande kan haar wat deze zorg betreft geruststellen; er wordt straks per flat gewerkt. Natuurlijk is het voor minder mobiele bewoners lastig maar de klus moet nu eenmaal worden geklaard, geeft hij aan: „Voor ieders veiligheid worden de liften volgens voorschrift geïnspecteerd en onderhouden. Na 21 jaar zijn de liften toe aan renovatie en modernisering.”

Aanvankelijk zou de renovatie per lift zeven werkdagen in beslag nemen. In het weekeinde wordt niet gewerkt. Een lift is dan dus negen dagen achter elkaar niet te gebruiken. Sarabande besluit hierover nog eens te onderhandelen met het liftbedrijf. Uitkomst: dankzij de inzet van een extra monteur gaat de klus vijf dagen duren, van maandag tot en met vrijdag. „Ben je minder mobiel dan moet je inderdaad maatregelen treffen”, aldus de VvE-voorzitter.

Afgezien van de renovatieperiode kan het op andere dagen ook gebeuren dat een bewoner het gebouw moet verlaten terwijl de lift het niet doet. „Dan wordt de brandweer ingeschakeld.” Kortom: die renovatie kan en moet en de VvE pakt het netjes aan. Mevrouw Kruyswijk: „Maar zoals het nu wordt aangepakt verschilt toch aanzienlijk van het eerste plan. Ik ben blij met deze uitkomst.”

Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van het Ombudsteam? Mail ons!

Meer nieuws uit Zaanstreek-Waterland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.