Zaanstad wil cruiseschip voor bijna 1100 vluchtelingen uit Oekraïne huren

Cruiseschip GNV Aurelia

Cruiseschip GNV Aurelia

De plek die de gemeente op het oog heeft is de kade van de Willem Thomassenhaven bij houthandel PontMeyer.

De plek die de gemeente op het oog heeft is de kade van de Willem Thomassenhaven bij houthandel PontMeyer.© Foto Cyclomedia

1 / 2
Rob Swart
Zaanstad

De gemeente wil een cruiseschip met 1078 bedden in Zuiderhout neerleggen voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne.

Of het schip daadwerkelijk komt is nog niet zeker. Voorlopig gaat het alleen om een optie die in een overeenkomst is vastgelegd. Onderzoek moet uitwijzen of het ook echt kan. Het schip is zo groot dat nu nog niet zeker is of het technisch haalbaar is om een schip van die afmeting te kunnen aanleggen.

Daarnaast moet onderzocht worden wat het voor de omgeving betekent en of bedrijven goed bereikbaar blijven. Zaanstad heeft tot 15 juni om te beslissen. Tot die datum houdt de reder het schip vast.

Minimaal half jaar

De plek die de gemeente op het oog heeft is de kade van de Willem Thomassenhaven bij houthandel PontMeyer. Als het schip komt, is dat voor minimaal een half jaar en maximaal anderhalf jaar. Maar in de bekendmaking zegt burgemeester Jan Hammming dat de termijn verlengd kan worden als de situatie in Oekraïne dat noodzakelijk maakt.

Ondernemers en omwonenden in de buurt van de potentiële aanmeerlocaties zijn over het onderzoek geïnformeerd. Ook zijn ze uitgenodigd voor een bijeenkomst waar vragen gesteld kunnen worden maar ook wensen en ideeën over de mogelijke opvang kunnen worden geuit.

Het gaat om het zeecruiseschip GNV Aurelia. Dat is al enkele jaren in Italië in gebruik voor de opvang van vluchtelingen. Alle hutten hebben eigen douche- en toiletvoorzieningen en op het schip is ruimte voor voorzieningen zoals onderwijs, medische zorg en speelruimte.

De GNV Aurelia is behoorlijk zelfvoorzienend, met een keuken, ruimte voor een gemeentelijke balie en zelfs parkeerplaatsen aan boord. Bovendien is het direct beschikbaar.

De reder heeft toegezegd zoveel mogelijk Oekraïense bemanning in te huren.

Vergoeding

De kosten van de huur van het schip komen niet voor rekening van Zaanstad. Gemeenten krijgen de kosten vergoed. Daarbij gelden vaste regels en vaak worden ook meerkosten door het Rijk betaald. Mocht de vergoeding te laag zijn, dan kan dat reden zijn om het schip niet naar Zaandam te halen, meldt Hamming.

De regio Zaanstreek-Waterland moest aanvankelijk voor tweeduizend opvangplekken zorgen, inmiddels is de eis verhoogd tot drieduizend. Er zijn in Zaanstreek-Waterland 770 plaatsen gerealiseerd, onder meer in de twee riviercruiseschepen in de Havenstraat en het voormalige schoolgebouw van Et Buut in de Parkstraat.

Gewenste aantal

De makkelijke oplossingen zijn daarmee wel op. Met de toevoeging van bijna elfhonderd nieuwe opvangplaatsen komt de regio toch in de buurt van het gewenste aantal.

Meer nieuws uit Zaanstreek-Waterland

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.