Elk jaar rijbewijskeuring voor 75+’er: Problemen niet bij ouderen

Jongeren met drank vaker probleem.

Jongeren met drank vaker probleem.

Faralda Houthuijsen
Hoorn

’Leeftijdsdiscriminatie!’ ’Ouderen zijn niet de gevaarlijkste chauffeurs!’ De stelling dat 75+’ers jaarlijks gekeurd moeten worden, roept heftige emoties op.

„Dit is onrechtvaardig!”, vindt Kees Broers uit Westwoud. „De jongeren staan boven aan de lijst met ongelukken, vaak ook eenzijdige.” „Door zo’n stelling wordt aangegeven dat ouderen vanaf 75 jaar meer ongelukken veroorzaken”, concludeert Bar Bouche uit Andijk. „Dat is in mijn ogen onjuist. De vele ongelukken die - althans in West-Friesland - plaatsvinden, worden vaker veroorzaakt door bedrijfsbusjes die veel te hard door de verkaveling rijden. Bovendien: hoe willen ze het uitvoeren? Het CBR is al zwaar in de problemen.” Dat denkt ook Kees Reus uit Obdam: „Het CBR kan een vijfjaarlijkse keuring niet eens aan.”

Veel stemmers vinden dat de grootste problemen niet bij oudere weggebruikers liggen, maar juist bij jongeren. „Het gros van de Hollandse automobilisten maakt er de laatste jaren een potje van”, ziet Abel T. Scholtens uit Midwoud. „Wat te denken van de jongeren? De laatste jaren zijn er relatief veel jongere automobilisten gesneuveld in het verkeer, of ze waren betrokken bij ongevallen. Dus trek zo’n maatregel breder dan 75+.”

G. de Gier uit Medemblik vindt: „Laten ze eerst de jeugd aanpakken die strak van de coke of lurkend aan een ballonnetje achter het stuur zit. De enkele 75-plusser van de weg halen die niet rijden kan, brengt nauwelijks meer veiligheid.” „Ik vind het discriminatie”, schrijft Ivonne Siebeling uit Avenhorn. „Er is ook genoeg jeugd die met gebruik van lachgas, of onder invloed van drank of drugs ongelukken veroorzaakt. Wat gaan we daaraan doen?”

Lees ook: Ali verloor haar enige kind Nellie (15) aan een ongeluk met een jonge bestuurder. ’Geef niet oudere automobilisten een schop onder de kont!’

Veel voorstanders van de keuring hebben ook problemen met de leeftijdsgrens, zoals Jasper de Vries uit Benningbroek: „Het zou goed zijn voor de verkeersveiligheid, maar dan ook voor die jochies in hun elektrische leaseauto’s die door de wijken scheuren. Het lijkt wel of sommige bestuurders zich onschendbaar wanen.” Herman Geel uit Avenhorn sluit zich daarbij aan: „Het zou beter zijn dat bij rijbewijsvernieuwing alle mensen gekeurd worden, want er rijden veel mensen met slechte ogen en rijeigenschappen.”

„Het zijn beslist niet allemaal 75-plussers die soms twijfelachtige rijkunsten op het asfalt tentoonspreiden”, meent Riet Suiker uit Lutjebroek, die voor keuren is. „Hoeveel rijbewijshouders - van soms aanzienlijk lagere leeftijd - denken niet dat ze beter rijden dan Max Verstappen en/of stappen niet met drank en/of drugs of lachgas op achter het stuur?”

Ook Hans Koeleman uit Blokker heeft zich in de cijfers verdiept en is mede daarom juist tegen keuren: „In absolute zin pieken juist de jongeren met ernstige ongevallen. Het is een grote administratieve ballast. Minder zelfredzaamheid initieert weer kosten, direct en indirect.”

L. Janssen uit Andijk kijkt ook naar de portemonnee, van de senioren: „Ouderen hebben het al zwaar te verduren. Ieder jaar voor de keuring 72,50 euro betalen van een AOW’tje. Pak de autorijders met kort lontje als je een fietser over laat steken! Geduld in het verkeer is een schone zaak.”

Ook voorstanders denken aan de centen, zoals P. van Rooijen uit Hoorn: „Keur al vanaf 70, maar wel op kosten van de overheid. De meesten hebben een leven lang gebuffeld, krijgen mankementen en dan is het algemeen belang dat ze veilige verkeersdeelnemers zijn.”

De nieuwe stelling staat inmiddels online:

Meer nieuws uit West-Friesland

Meest gelezen