Klachten over flitsbezorgers? Haarlem wil rugnummers voor Flink, Getir en Gorillas

© ANP

Willemien Schenkeveld
Haarlem

Geef flitsbezorgers een nummer zodat Haarlemmers bij misdragingen een klacht over ze kunnen indienen. De gemeente Haarlem gaat dit voorstellen aan Flink, Getir en Gorillas.

De suggestie kwam van een van de wijkraden en wethouder Berkhout vindt het een interessant idee. De razendsnel en soms onvoorzichtig fietsende flitsbezorgers zijn immers een bron van klachten. Een nummer op hun jas, fiets of tas maakt ze identificeerbaar voor stadsgenoten die hun baas willen aanspreken.

Haarlem gaat volgende week in overleg met de drie flitsdiensten die nu in de stad actief zijn. Daarna krijgen ze tot in juni de tijd om overlast bij hun uitgiftepunten en hinderlijk verkeersgedrag in de stad tegen te gaan. Als ze dat niet lukt, zet de gemeente maatregelen in werking zoals het verbieden van (nieuwe) vestigingen. Deze in vergelijking met sommige andere steden afwachtende aanpak werd donderdag in de raad niet enthousiast ontvangen maar ook niet weggehoond.

Kunstenaars

Getir heeft al aangekondigd dat het zijn’dark store’ aan het Stationsplein een aantrekkelijker uiterlijk gaat geven. De afgeplakte ramen worden transparant en er komt een samenwerking met lokale kunstenaars. In Arnhem en Rotterdam is de onderneming hier al mee begonnen.

Babymelk

Raadslid An-Jes Oudshoorn (D66) vindt dat flitsbezorgdiensten niet in een overdreven kwaad daglicht moeten worden gesteld. ,,Ook tandartsen en yogascholen hebben afgeplakte ramen. En hoezo bezorgen ze ongezonde dingen, zoals de gemeente stelt? Een pizza kun je overal bestellen en ze brengen ook babymelk langs. Het enige probleem dat om een aanpak vraagt is de overlast.’’

Meer nieuws uit Haarlem

Meest gelezen