Parkeerboete van 95 euro voor ’laadpaalklever’ terecht

Foto ter illustratie.© ANP / HH

Willemijn van Benthem

Voor autobezitters is parkeren in steden een crime, hoezeer gemeentes ook binnenstedelijk autoverkeer proberen te ontmoedigen. De chauffeur van een elektrische auto kan dan nog denken garantie te hebben op een parkeerplek omdat hij toch moet laden. Maar pas op: dat geeft geen recht op onbeperkt parkeren.

De rechter van het gerechtshof in Leeuwarden bepaalde dat een eigenaar van een elektrische MG te lang gebruik had gemaakt van de laadpaal in Noordwijk, en dus terecht een parkeerboete heeft ontvangen. De eigenaar vocht de boete aan, met het verweer dat hij toch moeilijk kon blijven wachten tot het voertuig opgeladen was. Maar daar gaat het hof niet in mee. Het is aan de automobilist om uit te rekenen hoe lang de stekkerauto erover doet om opgeladen te worden.

Laadpaalklevers

Wie zijn auto parkeert op een laadplek zonder de stekker in de auto te steken, of met een auto die geen stekker heeft, kan sowieso een boete verwachten van 95 euro, zoals in bijvoorbeeld de gemeente Haarlemmermeer. In Amsterdam gelden voor de oplaadplekken de regels dat de auto inderdaad moet zijn aangesloten op het laadpunt en de eigenaar een oplaadpas moet hebben. Daarnaast moet je in een betaald parkeren-buurt in het bezit zijn van een parkeervergunning of op een andere manier parkeergeld hebben betaald. Gemeentes proberen met dit beleid de zogeheten laadpaalklevers te voorkomen.

In Utrecht is onderzoek gedaan naar een zogeheten ’connectietarief’, door extra kosten van 25 eurocent per uur te rekenen aan de auto-eigenaar die langer dan 24 uur geparkeerd staat op dezelfde laadplek. De Hogeschool van Amsterdam heeft daarna onderzocht of dit kleef-kwartje invloed had op het laadpaalgedrag. Op de website van de Utrechtse gemeente staat dat de onderzoeksresultaten door corona nog niet voldoende meetmateriaal hadden gegeven. Ook omdat mensen weer vaker dagelijks in de auto stappen. De gemeente ziet daarom geen reden om dit extra kwartje in te voeren.

Hendrik Greven van Opcharge zegt dat oplaadbedrijven ermee bezig zijn. „In Alkmaar liep een test waar je naar keuze kon snelladen tegen een meerprijs. En bij de superchargers van Tesla moet je je auto binnen vijf minuten weghalen nadat deze is opgeladen. Anders betaal je per minuut extra.” Dat kan flink oplopen, meent Greven. Hij zegt zelf vooral in belonen te geloven. „Een soort spaarsysteem, waar je beloond wordt voor het feit dat je snel je auto weghaalt. Onze branche is hiermee bezig, maar het systeem is er nog niet.”

Meer nieuws uit Uitgelicht

Meest gelezen