Brandstofprijsstijging voor de baas? ’Wij komen al geld tekort’

Tanken wordt nog steeds duurder.

Tanken wordt nog steeds duurder.

Faralda Houthuijsen
Hoorn

Brandstof voor de auto is op het moment haast onbetaalbaar. Wanneer het om woon-werkverkeer gaat, moet de baas dan bijdragen? CNV vindt van wel, maar onze lezers zijn het daar niet zonder meer mee eens.

Een bescheiden meerderheid van de stemmers op de stelling van afgelopen week vindt dat de rekening doorgeschoven zou moeten worden naar de werkgever. Is thuiswerken hierin wellicht een gulden middenweg, of zijn er nog andere alternatieven?

Dirk Roosendaal uit Enkhuizen is het eens met de stelling: „Elke paar jaar krijg ik een nieuwe auto van de baas die ook de verzekering en motorrijtuigenbelasting betaalt. Die kosten mag ik anders allemaal zelf betalen van 19 cent per kilometer.”

„Je kan niet altijd de zaak afschuiven op een ander”, vindt Joop Sjerps uit Hem. „Als de baas wil vergoeden, is dat prima, maar het verplicht stellen, kun je niet eisen.”

Een anonieme stemmer geeft drie redenen om de stelling te steunen: „Ten eerste heb ik de afgelopen jaren met thuiswerken wel een volledige vergoeding gehad. Daarvoor maakte ik dus geen kilometers. Ten tweede lijkt de prijsstijging tijdelijk: er komt btw-verlaging aan. Het is lastig om dan alles weer terug te draaien. Ten derde berekenen werkgevers een eventuele verhoging van de reiskostenvergoeding door in hun prijzen of diensten. Zo wordt een verhoging dus een sigaar uit eigen doos.”

Ernst Julius Franken jr. uit Andijk is stellig: „Dit moet gecompenseerd worden, maar al 78 jaar lang denk ik: ’Wie zal van deze verhoging weer gaan profiteren?’ Shell? De Gasunie? Wij zijn het zeker niet.”

Een anonymus laat weten het moeilijk te hebben: „We komen al geld tekort en die 19 cent per kilometer is gewoon niet genoeg meer, zelfs niet met een zuinige auto. Het liefst gaan we over op elektrisch rijden, maar dat is al helemaal niet te betalen.”

James van der Gulik uit Andijk vindt ook dat er gecompenseerd moet worden, maar dat hoeft niet per se uit de portemonnee van de werkgever te komen. „Laat de overheid maar betalen”, vindt hij. „Die krijgt toch al extra geld binnen door de brandstofprijsstijging.”

Ingrid Feller uit Enkhuizen is genuanceerd over haar mening: „Als de werkgever je verplicht op kantoor te komen, moet daar een goede vergoeding tegenover staan en anders is hybride werken met een thuiswerkvergoeding ook in het belang van de werkgever. Dat biedt namelijk een betere balans tussen werk en privé en daar is iedereen bij gebaat. Als je niet iedere dag naar kantoor komt, bespaart dat de werkgever ook op de onkostenvergoeding. Volgens mij is dat een win-winsituatie.”

A. Prinssen is het eveneens gedeeltelijk eens en gedeeltelijk oneens en kijkt naar de hoogte van verschillende vergoedingen. „Vergeten is dat de gezondheidszorg slechts 8 cent per kilometer vergoedt tot een maximum van dertig kilometer. Wettelijk is de reiskostenvergoeding op maximaal 19 cent per kilometer vastgesteld en veel organisaties betalen dat.”

De nieuwe stelling staat inmiddels online. Stemmen en een motivatie achterlaten kan via onderstaand formulier:

Meer nieuws uit West-Friesland

Meest gelezen