Toch weer ’kleine partij’ te vuil slib op Marker Wadden, meldt Natuurmonumenten - aannemer moet bagger weghalen

Luchtfoto van de Marker Wadden.© ANP/Bram van de Biezen

Mirjam van der Puijl
Lelystad

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) neemt maatregelen tegen een aannemer die vuile bagger heeft gebruikt op de Marker Wadden. Als de aannemer de partij niet voor 15 april heeft weggehaald, krijgt het bedrijf een dwangsom opgelegd.

Gebiedsbeheerder Natuurmonumenten maakte maandag bekend dat ook in 2021 een kleine partij te vuile bagger is gebruikt. Het vieze slib kwam boven water toen Natuurmonumenten de papieren van de grond op de Wadden liet controleren door ingenieursbureau RoyalHaskoningDHV.

Volgens directeur Roel Posthoorn van Natuurmonumenten kwam het slib uit het Eemmeer. Het gaat om 4.400 kubieke meter, zo’n elf scheepsladingen. In totaal is in de Marker Wadden zo’n 37 miljoen kubieke meter grond gegaan.

„De aannemer had bij ons gemeld dat het A-klasse bagger was”, zegt Posthoorn. Uit een vergelijking met de papieren bij de inspectie bleek echter dat het slib uit het Eemmeer de aanduiding ’klasse B’ had. Volgens Posthoorn bevat het te hoge waardes aan bestrijdingsmiddelen.

De ILT heeft laten weten maatregelen tegen de aannemer te nemen. Volgens de inspectie heeft die verzuimd te melden dat de partij uit het Eemmeer naar de Marker Wadden is gegaan, en dat is een overtreding. De aannemer moet het slib voor 15 april hebben weggehaald. Zo niet, dan volgen dwangsommen. Op dit moment ligt het slib tussen het haveneiland en de natuureilanden in.

Voordat partijen grond of bagger opnieuw mogen worden gebruikt, moet een onafhankelijke deskundige hebben gecontroleerd wat erin zit aan (schadelijke) stoffen. Voor land en water gelden verschillende regels. Sommige stoffen die grond op land ongeschikt maken om er woningen op te bouwen, mogen onder voorwaarden als ’klasse B’ toch in water worden gestort. Bij de Marker Wadden zou dat sinds 2016 niet meer gebeuren.

Noordzeekanaal

In 2016, bij de aanleg van de Marker Wadden, zijn eerder partijen met ’klasse B’ gebruikt, afkomstig uit Schiedam en het Noordzeekanaal bij IJmuiden. Daarna moest dat stoppen. Posthoorn: „Gelet op de doelen van de Marker Wadden hebben we na 2016 gezegd: we willen op één plek ruimte bieden aan hergebruik van grond, maar dat moet wel ten hoogste klasse A zijn.”

Is Posthoorn er nu zeker van dat hij alle grond in beeld heeft? „Honderd procent zeker weet ik het niet, maar we hebben een hele grondige check gedaan van de administratie. In het veld zijn er altijd mensen van ons, we weten welke schepen de afgelopen drie, vier jaar ladingen hebben gebracht. Daarom denken we dat we een compleet beeld hebben.”

Meer nieuws uit West-Friesland

Meest gelezen