De politie rekent een winkeldief in, die is gesnapt door een agent in zijn vrije tijd. Dan begint het gejoel van omstanders. ’Ga ergens anders bekeuringen uitdelen’

© Foto Instagram Wijkagent Den Helder

Marten Visser
Den Helder

Een boel commentaar en vervelende opmerkingen. Ook in Den Helder heeft de politie er steeds vaker mee te maken. Zoals bij de aanhouding van een winkeldief.

Dat meldt wijkagent Reinier Schurer op zijn Instagrampagina. Hij vertelt, vol verbazing, over de gang van zaken tijdens de aanhouding van een man die werd betrapt op diefstal uit een winkel. ’Een collega in vrije tijd met een scherp oog zag een man een complete boodschappentas bij de zelfscan niet afrekenen, attendeerde het personeel en ging achter de verdachte aan’, meldt Schurer.

’Toen de collega de man aanhield werd deze agressief en moest door drie mensen onder controle worden gehouden. Wij waren met twee auto’s en een motor onderweg. Ter plaatse bracht onze motorrijder de verdachte onder controle en legde de handboeien aan, waarop wij met andere collega’s ook binnenkwamen in het winkelcentrum.’

Verbazing

Daarop laat het publiek van zich horen, schrijft Schurer op Instagram. ’Tot mijn stomme verbazing kregen wij binnen een minuut, terwijl wij de taken stonden te verdelen, van minstens vier verschillende voorbijgangers naar ons hoofd geslingerd dat het belachelijk was dat wij met vijf agenten waren gekomen. Dat we zeker weer niks te doen hadden, of we geen boetes moesten uitschrijven ergens, en vergelijkbare opmerkingen. Niemand van deze mensen wist trouwens waar de zaak over ging of hoe de situatie even daarvoor was geweest.’

Schurer zet voor de duidelijkheid even op een rijtje hoe het allemaal in zijn werk gaat bij het arresteren van zo’n agressieve verdachte. ’Voor de beeldvorming: we hebben een eenheid nodig om een verdachte over te brengen, eentje om verklaringen op te nemen en wanneer een verdachte agressief is, zetten wij waar mogelijk extra in. Met méér collega’s kunnen wij een verdachte namelijk aanhouden met mínder geweld, omdat wij deze dan beter kunnen controleren en fixeren. En als deze er eerder vandoor gaat, maakt het de zoektocht effectiever. Wij zijn dus blij als we hiervoor capaciteit hebben (lukt niet altijd).’

Zeventien miljoen

’Dat mensen geen verstand hebben van ons werk geeft niet. Nu leven we natuurlijk in een cultuur waarin we met 17 miljoen virologen, bondscoaches en rechters zijn, maar hou je soms gewoon even in. En mocht je toch een botte mening hebben, dan hoef je die echt niet per se altijd te ventileren. Wij waren binnen enkele minuten ter plaatse en de hele zaak is zelfs begonnen met een betrokken collega die niet eens aan het werk was. Tot zover hoe de situatie wél was.’

Meer nieuws uit Noordkop

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.