We mijden buitenlandse webshops

De btw-heffing op goedkope producten van buiten de EU heeft ertoe geleid dat consumenten minder kopen bij niet-Europese webwinkels. Dat blijkt uit een enquête van de Consumentenbond. Onder andere de onzekerheid over bijkomende kosten schrikt consumenten af. Die kosten kunnen flink oplopen.

Sinds 1 juli 2021 moeten consumenten btw betalen over alle producten van buiten de EU. Eerder waren producten goedkoper dan 22 euro nog vrijgesteld van btw. De Consumentenbond vroeg ruim 3000 consumenten naar hun ervaringen met het betalen ervan en de invloed die de heffing heeft op hun koopgedrag.

44 procent van de ondervraagden zegt minder of zelfs helemaal niets meer te bestellen bij webwinkels buiten de EU. Nog eens 6 procent laat weten van plan te zijn minder te gaan kopen. Een kleiner prijsvoordeel, maar ook de onzekerheid over bijkomende kosten maakt bestellen in het buitenland een stuk minder aantrekkelijk.

De meeste webwinkels verrekenen de btw direct. Maar er zijn ook winkels die dat niet doen of die er niet duidelijk over zijn. Als de btw niet direct verrekend wordt, moeten consumenten die achteraf betalen via de pakketbezorger, die daar ook nog eens afhandelingskosten voor in rekening brengt. En die kunnen flink oplopen. PostNL rekent bijvoorbeeld tussen de 4 en 13 euro. Bij DHL betalen consumenten geen afhandelingskosten voor bestellingen tot 22 euro. Daarboven betalen ze minimaal 17,50 euro. FedEx vraagt 5 euro voor bestellingen tot 50 euro en daarboven zelfs 15 euro. Bij DPD betalen consumenten 7,20 euro en bij UPS 7,60 euro voor bestellingen tot 22 euro. Omdat consumenten zelf niet hun bezorger kunnen kiezen, zorgt ook dat voor extra onzekerheid.

De onderzoekers van de Consumentenbond namen zelf ook de proef op de som en bestelden zestig producten bij 24 webwinkels. In negen gevallen vond de btw-betaling achteraf plaats. Bij een webwinkel konden de onderzoekers kiezen om de btw voor- of achteraf te betalen. Vooraf betalen was echter duurder en daarom minder aantrekkelijk. In een enkel geval ging het mis en werd de btw zowel voor- als achteraf gerekend. En een setje iPods van het Chinese Geekbuying werd door de 14 euro verzendkosten en 27 euro inklaringskosten ineens 47 euro. Dat was bijna acht keer zoveel als de oorspronkelijke zes euro.

Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van het Ombudsteam? Mail ons!

Meer nieuws uit Ombudsteam

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.