De eerste en enige op zijn gebied was hij, André Leon Talley | column

Janice Deul

Hij is niet meer, modelegende en stijlicoon André Leon Talley. Ik hoorde het trieste nieuws en was tot tranen toe geroerd.

Net als een paar jaar geleden, bij het zien van de docu over deze fashion editor extraordinaire, die zijn leven en werk zelf kenschetste als een ’fairytale’, maar wel met evil en darkness. Precies zoals het een sprookje betaamt.

De film werd destijds vertoond in het kader van de Black Achievement Month, een jaarlijkse viering van Zwarte rolmodellen. Kunstenaar Charl Landvreugd en ik hadden de eer om het nagesprek te voeren. Heel mooi om te doen, maar bepaald geen sinecure, want het beeld van de ’farao van fabulousness’ dat uit de film oprees, kantelde het idee dat ik had van de imposante, flamboyante en erudiete modepionier.

Wat me vooral trof was de alleenheid, die achter ALT’s fantastische kaftans en capes schuil bleek te gaan. Iets dat je er als een soort ongewenste bonus bij krijgt als je de eerste of enige bent die tegen ’de norm’, zoals we dat tegenwoordig noemen, ingaat. Dat gold natuurlijk bij uitstek voor Talley, die om die reden ook wel ’The Only’ werd genoemd.

Zo was hij eind jaren 80 onder meer de eerste Zwarte creative director van de Amerikaanse Vogue en later fashion editor at large. Ook was hij decennialang de enige Zwarte persoon die frontrow zat bij de grote modeshows. Als een van de eersten met relatieve macht maakte hij zich sterk voor modetalent van kleur, in een tijd dat dat bij lange na niet bon-ton was. Iets waarvoor velen in de industrie hem schatplichtig zijn.

Daarnaast moest hij ook als persoon dealen met racisme en sizeism (fatshaming, op z’n Hollands gezegd) in de mode en daarbuiten. Zaken waardoor hij nooit de credits, het salaris en de carrière kreeg die hij op grond van zijn kennis en talent heeft verdiend. Hoe het ook zij: ik hoop dat The Gospel according to André binnenkort op tv komt (Hello, Close-Up), of anders online voor een groot publiek beschikbaar zal zijn (Hello, Omroep Zwart).

Omdat Talley de eerste en de enige was, maar vooral omdat-ie mode gebruikte om te ontsnappen aan zijn jeugd, zichzelf en de vooroordelen waarmee hij als dikke, Zwarte man moest dealen. Hartverscheurend, dat dat maar ten dele is gelukt.

Meer nieuws uit Opinie-Column

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.