Aanvragen boosterprik voor veel mensen een probleem, zo merken de bibliotheken. Steeds meer vragen over werken via internet

Bibliotheekmedewerker Eva de Jager geeft uitleg aan een bezoeker die moeite heeft met digitale vragen van de overheid.

Bibliotheekmedewerker Eva de Jager geeft uitleg aan een bezoeker die moeite heeft met digitale vragen van de overheid.© Foto Marcel rob

Michiel Snik
Hoorn

De Hoornse Bibliotheek wil over een paar weken de wijken intrekken om meer mensen te kunnen helpen die problemen hebben met internet en de digitalisering. De bibliotheken merken dat veel mensen een probleem hebben bij het aanvragen van een boosterprik of corona-app via internet.

Nu steeds meer bedrijven en overheden willen dat mensen hun zaken via internet regelen, lopen behoorlijk wat mensen tegen problemen aan, zo merken ze bij de bibliotheken in West-Friesland. Zoals bij het aanmelden bij de GGD voor een boosterprik.

„Dit kan ook telefonisch, maar dan moet je wel geduld hebben”, zo constateert Evert Bunnik (71) uit Hoorn. „Ik kom er gewoon niet doorheen. Nu mijn computer het niet doet, lukt het mij gewoon niet om een afspraak te maken voor de boosterprik. En bij de bibliotheek moet ik eerst voor 52 euro lid worden voordat ze mij helpen.”

(Tekst gaat door onder de foto)

Bibliotheekmedewerker Eva de Jager geeft uitleg aan een bezoeker die moeite heeft met internet.

Bibliotheekmedewerker Eva de Jager geeft uitleg aan een bezoeker die moeite heeft met internet.© Foto Marcel Rob

Volgens woordvoerster Milet Verberne van de Bibliotheek Hoorn is dat niet waar. „Wij helpen iedereen via ons Informatiepunt Digitale Overheid (IDO). Maar er zijn inderdaad heel wat mensen die het niet lukt om een afspraak met de GGD te maken via de telefoon of hun computer, zo merken wij dagelijks. Iedere dag hebben wij zo’n vijftien mensen aan de balie die hiervoor onze hulp inroepen. Ze snappen niet hoe ze moeten inloggen met hun DigiD, begrijpen niet waar ze zich moeten aanmelden of lopen op een andere manier vast. Die mensen helpen wij allemaal kosteloos. Dus ook de mensen die geen lid zijn.”

Mondkapje

Hetzelfde geluid laat Karla Seggelink horen van de Westfriese Bibliotheken die vestigingen hebben in onder meer Wognum, Medemblik, Stede Broec, Opmeer, Enkhuizen, Hoogkarspel en De Goorn. „Dagelijks lopen bij ons IDO mensen binnen die er niet uitkomen om een afspraak te maken bij de GGD. Iedereen die zich aan de coronaregels houdt, zoals een mondkapje dragen en afstand houden, helpen wij graag. Sommige mensen snappen echt niets van computers, die nemen we dan bij de hand bij het invullen van bijvoorbeeld hun DigiD. Waarbij wij uiteraard zorgvuldig omgaan met de privacy van de mensen die ons om hulp vragen.”

(Tekst gaat door onder de foto)

Bibliotheekmedewerker Eva de Jager geeft uitleg aan een bezoeker die moeite heeft met digitale vragen van de overheid.

Bibliotheekmedewerker Eva de Jager geeft uitleg aan een bezoeker die moeite heeft met digitale vragen van de overheid.© Foto Marcel Rob

Veel bezoekers die de hulp inschakelen van de bibliotheek nemen het zelf minder nauw met hun privacy, zo is de ervaring van Verberne. „Zij vertellen onze medewerkers uit eigen initiatief niet zelden al hun wachtwoorden. Je zou verwachten dat mensen door alle verhalen over oplichters op internet veel voorzichtiger zijn, maar onze ervaring is vaak anders. Mooi dat mensen ons zo goed vertrouwen, maar dat is niet de bedoeling. Daar wijzen we de bezoekers ook op om fraude door anderen te helpen voorkomen.”

Gratis

De groep mensen die problemen heeft met internet is groot, zo merken ze bij de bibliotheken nu mensen een afspraak moeten maken voor vaccineren, het installeren van een QR-code op je mobiel of deze uitprinten. De Hoornse bieb denkt daarnaast dat de drempel om hier naar binnen te stappen voor sommige mensen nog te hoog is, ondanks het feit dat de service gratis is. „Wij gaan daarom de wijk in, om mensen gewoon aan te spreken. Daarmee beginnen we over een paar weken in de Grote Waal, bij winkelcentrum de Grote Beer. Wij willen dit ook in andere wijken gaan doen, maar daarvoor zijn wij nog op zoek naar subsidiemogelijkheden”, zegt Verberne.

Meer nieuws uit West-Friesland

Meest gelezen